داروهای تجویزی جهت کاهش وزن

پزشک شما در شرایط زیر داروهای کاهش وزن را توصیه خواهد کرد:

  • دیگر روش های کاهش وزن جواب نداده باشند .
  •  نمایه توده بدن فرد بالاتر از ۲۷ بوده و همچنین دچار عوارض چاقی مانند دیابت ، فشارخون بالا و تنگی نفس حین خواب و… است.

دو دارو توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید واقع شده اند . این دو دارو مکانیسم اثر های متفاوتی دارند و عوارض جانبی مختلفی نیز دارند .

  • سیبوترامین: این دارو ساختار شیمیایی مغز شما را تغییر می دهد و باعث می شود احساس سیری زودتری داشته باشید و از میزان گرسنگی شما می کاهد . میانگین کاهش وزن ۵تا۱۰ درصد از وزن اولیه بعد از دریافت دارو در طول یک سال است . عوارض جانبی استفاده از این دارو عبارتند از افزایش فشار خون ، افزایش ضربان قلب ، سردرد ، خشکی دهان ، یبوست ، و بی خوابی .
     
  • اورلیستات(زنیکال) : این دارو هضم و جذب چربی را در معده و روده مهار می کند . چربی جذب نشده در مدفوع دفع می شود . میانگین کاهش وزن ۵تا۱۰ درصد از وزن اولیه بعد از دریافت دارو در طول یک سال است . عوارض جانبی مصرف این دارو عبارت است از حرکات مکرر روده و ایجاد اسهال چرب . عوارض جانبی دارو با کاهش دریافت چربی کمتر می شود . از آنجائیکه اورلیستات جذب برخی مواد مغذی را مهار می کند ، در جهت پیشگیری از تخلیه مواد مغذی ،از مولتی ویتامین در حین مصرف این دارو استفاده کنید . سازمان غذا و دارو مصرف این دارو را در بزرگسالان و کودکان و سالمندان تایید کرده است . همچنین سازمان غذا و دارو آمریکا  نوع ضعیف تری از اورلیستات(alli) را نیز تایید کرده است که امکان فروش بدون نسخه نیز دارد ؛ مکانیسم اثر آن نیز مشابه اورلیستات است و نقش مکمل در کاهش وزن دارد یعنی در کنار رژیم غذایی سالم و ورزش منظم و نه به جای آنها .

در حین مصرف این داروها نیاز به نظارت دقیق از سوی تیم پزشکی خود دارید . همچنین به خاطر داشته باشید که این داروها برای همه موثر واقع نمی شوند و چنانچه موثر هم باشند اثر آنها بعد از ۶ ماه استفاده تقلیل می یابد . ممکن است که نیاز داشته باشید که مصرف دارو را تا پایان عمر ادامه دهید   و زمانیکه مصرف دارو قطع گردد مقدار زیادی از وزن و یا همه آن برگشت دارد .