چنانچه پزشک شما بر این عقیده باشد که شما دچار اضافه وزن یا چاقی هستید ،تاریخچه پزشکی و سلامتی شما را با تمام جزئیات مرور خواهد کرد و برخی آزمایش ها و تست ها را توصیه می کند . چنین اقداماتی کمک به تایید تشخیص ها و یافتن علل ایجاد کننده چاقی و نیز هر نوع عوارض مرتبط می کنند .تست ها و آزمایشات مربوطه شامل موارد زیر می باشند :

  •  مروری بر تاریخچه پزشکی و سلامتی . پزشک شما تاریخچه وزنی شما، مواردی که برای کاهش وزن تلاش کردید ، میزان فعالیت بدنی و عادات ورزشی شما ، الگوی غذا خوردن ، داروهای مصرفی ، سطوح استرس ودیگر موضوعات مربوط به سلامت شما را مرور و بررسی خواهد کرد . همچنین وی تاریخچه سلامت فامیلی شما را نیز مرور خواهد کرد تا از میزان در معرض بودن برخی شرایط خاص در شما اطلاع پیدا کند .
  • ارزیابی سایر و بیماری ها . اگر شما مشکلاتی در رابطه با سلامتی داشته باشید پزشکتان آنها را مورد ارزیابی قرار خواهد داد . همچنین سایر مشکلات را نیز چک خواهد کرد مشکلاتی مانند فشار خون بالا و یا اختلالات مربوط به غذا خوردن .
  •  محاسبه BMI . پزشک شما به منظور تعیین میزان چاقی در شما نمایه توده بدن را محاسبه خواهد کرد . تعیین BMI به تعیین سایر مشکلات احتمالی و درمان مناسب با آنها کمک خواهد کرد .
  • اندازه گیری دور کمر . چربی ذخیره ای در اطراف کمر که چربی شکمی نامیده می شود ریسک ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و قلب و عروق را افزایش می دهد . زنان با دور کمر بالاتر از ۸۸ سانتیمتر و مردان با دور کمر بالاتر از ۱۰۲ سانتیمتر ریسک بالایی در رابطه با ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی دارند .
  •    معاینه کلی بدن . این تست شامل اندازه گیری قد ، چک کردن علائم حیاتی مانند ضربان قلب ، فشار خون و درجه حرارت بدن ، گوش دادن به صدای قلب، شش ها و معاینه شکم می باشد .
  • تست های آزمایشگاهی . نوع تست های آزمایشگاهی بستگی به وضعیت سلامتی و فاکتورهای خطر در شما دارد . و معمولاً شامل شمارش کامل سلوهای خونی (CBC) ، چربی های خون، تست های عملکرد کبد ، گلوکز ناشتا ، تست تیروئید و غیره است . ممکن است پزشک تست های قلبی خاصی مانند الکتروگاردیوگرام را نیز توصیه کند .

جمع آوری اطلاعات فوق به پزشک شما در تعیین میزان وزنی که باید کاهش یابد و نیز تعیین وضعیت سلامت و فاکتورهای خطری که در شما وجود دارد کمک می کند و نهایتاً پزشک راه درمانی مناسب برای شخص شما را انتخاب خواهد کرد.