اهمیت تغذیه کودکان و نوجوانان در مدرسه

اهمیت تغذیه کودکان و نوجوانان در مدرسه

آن دسته از کودکان که در ساعات حضور در مدرسه به میزان کافی سبزیجات، میوه و لبنیات مصرف نمی‌کنند، در روزهایی که به مدرسه می‌روند توصیه‌های تغذیه‌ای و مقادیر مورد نیاز روزانه را که توسط دستورالعمل‌های فعلی توصیه شده رعایت نمی‌کنند. تا قبل از این، هیچ مطالعه‌ای تفاوت الگوی دریافت رژیمی را در روزهای مدرسه و روزهای غیرمدرسه بررسی نکرده بود.
بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism منتشر شده کودکان حدود یک سوم کالری روزانه خود را در ساعاتی که در مدرسه هستند به دست می‌آورند، اما دریافت لبنیات و مواد مغذی مهم که در شیر یافت می‌شوند، مانند کلسیم و ویتامین D، در طول ساعات مدرسه نسبت به باقی ساعات روز کمتر است. در عین حال، دریافت غذاهایی با ارزش غذایی کمتر مانند نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، میان‌وعده‌های شور، شیرینی و آبنبات در ساعات مدرسه نسبتاً بالاتر است.
به منظور کسب نتایج فوق محققان اطلاعات ۴۸۲۷ کودک را که در محدوده سنی ۶ تا ۱۷ سال بودند، بررسی کرده و اطلاعات مربوط به غذاها و نوشیدنی‌هایی را که طی ۲۴ ساعت مصرف می‌شد، جمع‌آوری نمودند. سپس وضعیت تغذیه در ساعات مدرسه (ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر) با ساعاتی که کودک خارج از مدرسه بود مقایسه شد.
منبع:

Tugault-Lafleur CN et al. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism 2017; Volume 42: Page 1064-1072.

Loading