اگر چه ژنتیک و عوامل هورمونی در وزن بدن اثر گذار هستند ولیکن علت بیشتر موارد چاقی در اثر دریافت کالری بیش از میزان مورد نیاز برای انجام فعالیت بدنی و فعالیت های روزانه می باشد . بدن ما این میزان کالری اضافه را به صورت چربی ذخیره میکند . معمولاً چاقی به دلیل ترکیبی از دلایل و فاکتورهای زیر رخ می دهد .

  • عدم فعالیت بدنی: اگر شما آدم فعال و پرتحرکی نباشید کالری زیادی نمی سوزانید . متاسفانه این روزها اغلب بزرگسالان بیشتر روز را چه در منزل چه در محیط کار و چه در اوقات فراغت به صورت نشسته سپری می کنند . با داشتن سبک زندگی به صورت نشسته میزان انرژی دریافتی بیش از میزان مورد نیاز و بیش از مقداری خواهد بود که فرد روزانه می سوزاند . تماشای بیش از حد تلویزیون یکی از علل ایجاد سبک زندگی به صورت نشسته و در نتیجه اضافه ون می باشد.
  • عادات غذایی ناسالم و برنامه غذایی ناسالم: برنامه غذایی پرکالری ، خوردن فست فود ، حذف صبحانه ، خوردن بیشترین سهم کالری روزانه در شب ، مصرف نوشیدنی های پرکالری ، و دریافت مقادیر پر جحم غذایی از عوامل ایجاد اضافه وزن هستند .
  • بارداری: در طول بارداری ضرورتاً وزن مادر افزایش می یابد . برای برخی از مادران کاهش وزن افزایش یافته در دوران بارداری بسیار مشکل است . افزایش وزن در دوران بارداری از علل افزایش چاقی در بین زنان است .
  •  کمبود خواب: خواب شبانه روز کمتر از ۷ ساعت منجر به تغییراتی هورمنی می شود که نهایتاً منجر به افزایش اشتها می شوند؛ و یا میل و اشتهای فرد به مصرف غذاهای پرکالری و پرکربوهیدرات افرایش می یابد که منتهی به اضافه وزن می گردد .
  • برخی درمان ها: برخی از درمان ها در صورتیکه جبرانی از طریق رژیم غذایی و ورزش نداشته باشند، منجر به اضافه وزن می شوند. این درمان ها عبارتند از درمان با داروهای ضد افسردگی ها ، داروهای ضد تشنج ، داروهای دیابت ، استروئیدها و بتابلوکرها .

برخی مشکلات پزشکی:

در برخی موارد چاقی به دنبال ابتلا به یکسری مشکلات پزشکی ایجاد می گردد . مشکلات و بیماری هایی مانند سندرم پرادر-ویلی ، سندرم کوشینگ ، سندرم تخمدان پلی کیستیک . ابتلا به آرتریت نیز باعث کاهش فعالیت بدنی و نهایتاً اضافه وزن می شود . کاهش متابولیسم از طریق عملکرد کم تیروئید نیز می تواند منجر به اضافه وزن شود.