عوامل زیر احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهند:

– سن . ریسک سندرم متابولیک با بالا رفتن سن افزایش می یابد. این سندرم کمتر از ۱۰ درصد از افراد را در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی مبتلا می سازد درحالیکه 40 درصد از افراد را در بالای ۶۰سالگی مبتلا می سازد.
 
– نژاد . اسپانیایی ها در بین کشورهای اروپایی و آسیایی ها بیش از سایر نژادها در معرض ابتلا به سندرم متابولیک قرار دارند.
 
– چاقی . نمایه توده بدن بالاتر از ۲۵ میزان خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد. نمایه توده بدن یا BMI مقیاسی برای اندازه گیری درصد چربی بدن است که بر اساس وزن و قد محاسبه می شود . همچنین افراد با چاقی شکمی یا چاقی سیبی شکل بیش از افراد باچاقی گلابی شکل در معرض ابتلا به سندرم متابولیک قرارا دارند.
 
– سابقه ابتلا به دیابت . چنانچه فرد دارای تاریخچه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع دو باشد و یا سابقه ابتلا به دیابت در دوران بارداری را داشته باشد ، احتمال ابتلا به سندرم متابولیک در وی افزایش می یابد .
 
– دیگر بیماری ها : ابتلا به فشار خون بالا ، بیماری قلبی عروقی و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز ریسک ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهند. لازم به ذکر است که سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOs یک نوع از اختلالات متابولیک است که ریشه آن نیز مقاومت به انسولین بوده و همراه با اختلالات هورمون های زنانه و سیستم تولید مثل می باشد.