در صورتیکه که شما مبتلا به بیش از سه ویژگی مرتبط با شرایط این سندرم باشید، پزشک تشخیص سندرم متابولیک را برای شما خواهد داد .

سازمان و انجمن های مختلف ، معیار هایی برای تشخیص سندرم متابولیک دارند. براساس تقسیم بندی انجمن قلب آمریکا.با توجه به راهنماهای تعریف شده در صورت داشتن بیشتر از ۳ ویژگی زیر فرد مبتلا به سندرم متابولیک می باشد:
 
– دور کمر بیشتر از ۸۸ سانتیمتر برای زنان و ۱۰۲ سانتی متر برای مردان. برخی فاکتورهای خطر مانند داشتن تاریخچه خانوادگی دیابت و یا نژاد آسیایی داشتن این میزان را کمتر نیز می کند(فاکتورهای خطر ذکر شده ریسک مقاومت به انسولین را افزایش می دهند ). چنانچه فرد یکی از فاکتورهای خطر ذکر شده را دارا باشد ، میزان دور کمر به 79 تا۸۹ سانتی متر برای خانمها و 94تا ۹۹ سانتی متر برای آقایان کاهش می یابد .
 
– فشار خون سیستولیک بالاتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه و فشارخون دیاستولیک بالاتر از ۸۰ میلی متر جیوه و یا دریافت درمان دارویی به منظور درمان پرفشاری خون.
 
– سطوح افزایش یافته قند خون  در حد بالاتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر و یا دریافت درمان دارویی به منظور درمان بالا بودن قند خون.

-HDL  (یا کلسترول خوب) پایین تر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر در آقایان و پایین تر از ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر در زنان و یا دریافت درمان دارویی به منظور پایین بودن HDL خون.

– سطوح تری گلیسرید خون بالاتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر و یا بالاتر از ۷/۱ میلی مول در لیتر و یا تحت درمان بودن با داروهای کاهنده تری گلیسرید بالا.