اصلاح تغذیه و شیوه زندگی در درمان فشار خون بالا

تغییر سبک زندگی می تواند کمک به کنترل و یا پیشگیری از فشار خون بالا کند این تغییرات را می توان در کنار مصرف داروهای کاهنده فشار خون نیز ایجاد کرد. تغییراتی که می توانید ایجاد کنید عبارتند از :
 
– غذاهای سالم بخورید . یکی از رژیمهای غذایی معروف در کنترل فشار خون رژیم غذایی DASH می باشد (رژیم غذایی به منظور قطع فشار خون بالا). این رژیم بر مصرف میوه و سبزیجات ، غلات کامل و لبنیات کم چرب تمرکز دارد . پتاسیم فراوانی دریافت کنید چراکه کمک به پیشگیری و کنترل فشار خون بالا می کند و چربی اشباع و به طور کل چربی تام کمتری مصرف کنید.
 
– نمک غذایی خود را محدود کنید . میزان مناسب سدیم دریافتی روزانه برای بزرگسالان سالم ۲۴۰۰ میلی گرم می باشد ولی این مقدار در افراد دچار فشار خون بالا به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش می یابد . همچنان که نمک دریافتی از طریق غذا را با کنار گذاشتن نمکدان کاهش می دهید باید به مقادیر نمک موجود در غذاهای فرایند شده نیز توجه کرده و آنها را محدود کنید ؛ غذاهایی مانند سوپ های کنسروی و یا غذاهای منجمد
.
– وزن سلامت خود را حفظ کنید . اگر دچار اضافه وزن هستید ، حتی کاهش 2 تا ۲.۵ کیلوگرم از وزن شما منجر به کاهش فشار خون می شود .
 
– فعالیت بدنی خود را افزایش دهید . فعالیت بدنی منظم کمک به کاهش فشار خود و کنترل وزن می کند . سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
 
– مصرف الکل را محدود کنید . حتی اگر شما فرد سالمی باشید مصرف الکل می تواند منجر به افزایش فشار خون شما شود.
 
– سیگار نکشید . سیگار به دیواره عروقی آسیب وارد می کند و فرایند سخت و تنگ شدن شریان ها را تسریع می بخشد . چنانچه سیگار می کشید از پزشک خود بخواهید در جهت ترک آن به شما کمک کند.
 
– استرس خود را مدیریت کنید . استرس خود را تا جایی که می توانید کاهش دهید . تکنیک های استرس زدایی را تمرین کنید روش هایی مانند ریلکس کردن ماهیچه ها و تنفس عمیق و خواب کافی نیز کمک کننده است .
 
– فشار خون خود را در خانه کنترل کنید . کنترل فشار خون در منزل به شما کمک می کند تا اثرگزاری داروهای مصرفی را ارزیابی کنید ؛ حتی این امر می تواند در تشخیص به موقع عوارض بالقوه فشار خون بالا توسط پزشکتان کمک کننده باشد . چنانچه فشار خون بالا شما تحت کنترل باشد با کنترل فشار خون در منزل می توان از تعداد دفعات ویزیت دکتر کاست .

– آرامش ذهنی و یا تنفس عمیق و آهسته را تمرین کنید . شما می توانید تنفس عمیق و آهسته را خودتان به تنهایی تمرین کنید.