نحوه درمان فشار خون بالا شما بستگی به میزان سلامت شما و نیز بیماریهای همراه دارد . 

 

اهداف درمانی فشار خون

۱۴۰ میلیمتر جیوه و یا کمتر

چنانچه شما یک بزرگسال سالم هستید

۱۳۰/۸۰ میلیمترجیوه

چنانچه شما دچار بیماری مزمن کلیه ، دیابت ، بیماری عروق کرونر هستید و یا دچار ریسک بالایی از بیماری عروق کرونر هستید .

  

۱۲۰/۸۰میلیمتر جیوه

چنانچه دچار نارسایی بطن چپ قلب و یا نارسایی قلب هستید و قلب شما به خوبی خون را پمپاژ نمی کند. و یا دچار بیماری شدید و مزمن کلیه هستید. 

اگرچه فشار خون ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه فشار خون ایده آل در نظر گرفته می شوند ولیکن رسیدن به این سطح از فشار خون در تمامی بیماران هدف درمانی نیست.

چنانچه شما بزرگسالی با سن بالای ۸۰ سال هستید و فشار خون بسیار بالایی دارد ، پزشک شما فشار خون هدف را برای شما ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه و یا اندکی بالاتر از آن قرار می دهد .

تغییر شیوه زندگی در کنترل فشار خون بالا بسیار تاثیرگذار است ولیکن گاهی اوقات تغییر سبک زندگی کافی نیست . در این گونه موارد پزشک شما علاوه بر رژیم غذایی و فعالیت بدنی ، دارودرمانی را برای کاهش فشار خون توصیه خواهد کرد . نوع داروی تجویزی توسط پزشک بستگی به سطح فشار خون بالا شما و ابتلا شما به سایر بیماریها دارد .

اصلی ترین داروهای کنترل فشار خون بالا عبارتند از :
 
– داروهای ادرارآور تیازیدی . این دسته از داروها که داروهای مدر نیز نامیده می شوند ، به کلیه ها کمک می کنند که سدیم و آب را دفع کند تا حجم خون کاهش یابد .معمولاً این دسته از داروها اولین انتخاب دارویی در درمان فشار خون بالا هستند . چنانچه از دیورتیک ها استفاده نمی کنید و فشار خون شما همچنان بالاست با پزشک خود در رابطه با اضافه کردن دیورتیک ها و یا جایگزین کردن آنها با داروهای قبلی مشورت کنید .
 
– مهار کننده های گیرنده بتا (بتا بلوکر) . این دسته از داروها بار کاری قلب را کاهش می دهند و رگ های خونی شما را باز می کنند و باعث می شوند قلب شما ضربان آهسته تری داشته باشد و فشار کمتری بر خون پمپاژ شده وارد کند . زمانیکه این دسته از داروها در ترکیبی با داروهای دیورتیک تیازیدی تجویز می شوند بالاترین اثرگذای را دارند.
 
– مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین(ACE) . این دسته از داروها کمک به بهبود وضعیت عروق خونی می کنند و این کار را از طریق مهار تشکیل ماده ای می کنند که باعث تنگ شدن عروق خونی می شود . مهارکننده های ACE در درمان فشار خون بالا افراد مبتلا به بیماری قلب و عروق ، نارسایی قلبی و یا نارسایی کلیوی بسیار موثر هستند . همچون داروهای بتابلوکر ، این دسته از داروها نیز در صورت تجویز همراه با داروهای دیورتیک تیازیدی موثرتر عمل می کنند.
 
– بلوکرهای گیرنده آنژیوتنسین ۲ . این دسته از داروها نیز کمک به بهبود وضعیت عروق خونی می کنند ولیکن این کار را از طریق مهار عملکرد آن ماده شیمیایی تنگ کننده عروق خونی می کنند .این گروه دارویی نیز همچون مهارکننده های ACE در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر ، نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی موثر هستند.
 
– بلوکرهای کانال کلسیم . این داروها کمک به بهبود وضعیت ماهیچه های عروق خونی شما می کنند . برخی از آنها سرعت ضربان قلب را کاهش می دهند . دوستداران گریپ فروت باید در زمان مصرف این داروها احتیاط کنند . چراکه آب گریپ فروت با بلوکرهای کانال کلسیم تداخل دارد و سطوح خونی دارو را افزایش می دهد و فرد را در معرض عوارض جانبی قرار می دهد . در صورت نگرانی در رابطه با تداخل دارویی با پزشک خود و یا یک دارو ساز مشورت کنید.
 
– مهارکننده های رنین . رنین آنزیمی است که توسط کلیه ها تولید می شود و منجر به افزایش فشار خون می شود . این دارو از طریق کاهش توانایی عملکرد رنین در فرایند افزایش فشار خون عمل می کند .
 

زمانیکه فشار خون شما تحت کنترل قرار می گیرد پزشک روزانه یک آسپیرین تجویز می کند تا ریسک نارسایی های قلب و عروق را کاهش دهد.

معمولاً پزشکان جهت کاهش دوز روزانه داروی دریافتی، به جای تجویز دوز بالای یک دارو به تنهایی،  ترکیبی از داروها با دوز پایین را تجویز می کنند. در حقیقت دو و یا تعداد بیشتری از داروهای کاهنده فشار خون بهتر از یک دارو به تنهایی عمل میکنند. گاهی اوقات از طریق آزمون و خطا می توان موثرترین دارو و یا موثرترین ترکیب دارویی را پیدا کرد.