چای اولانگ و چای سبز، موثر در پیشگیری از سرطان سینه

چای سبز و چای اولانگ

در گذشته محققان فواید چای سبز را بررسی کرده و دریافتند که این چای دارای خواص ضد سرطانی است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد فواید سایر انواع چای و نقش آن ‌ها در پیشگیری از سرطان سینه انجام شده است. به همین علت گروهی از محققان تاثیر انواع چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ (oolong tea) را بر روی سلول‌ های سرطانی سینه بررسی کردند.
در این مطالعه که نتایج آن در مجله Anticancer Research منتشر شده است عصاره چای سبز و چای اولانگ رشد تمام انواع سلول ‌های سرطانی سینه را متوقف کردند. اما عصاره چای سیاه تاثیری بر روی این سلول‌ ها نداشتند.
در مرحله دوم محققان در مناطقی از کشور چین این مطالعه را تکرار کردند. نتایج نشان داد در افرادی که به طور منظم چای اولانگ مصرف می ‌کردند احتمال ابتلا به سرطان سینه کمتر بود.
نتایج این مطالعه نشان می‌ دهد که چای اولانگ دارای اثرات ضد سرطانی است. این نوشیدنی از رشد و تکثیر سلول‌ های سرطانی سینه جلوگیری می ‌کند. با این حال، لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.
سرعت رشد سلول ‌های سرطانی از سلول ‌های سالم بیشتر است. این سلول‌ ها تا حدی به طور کنترل نشده رشد می ‌کنند که سبب تخریب سلول‌ های سالم می ‌شوند. یکی از شایع‌ ترین انواع سرطان در دنیا سرطان سینه است.
برخی از علائم سرطان سینه عبارتند از: تغییر در اندازه و شکل نوک سینه، ترشح از سینه و تغییر در رنگ یا بافت نوک سینه و اطراف آن. برای درمان این بیماری از روش ‌های مختلف از جمله جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و درمان بیولوژیک استفاده می ‌شود.
افزایش سن (سن بالای ۵۰ سال)، سابقه ابتلا به سرطان سینه در اقوام درجه یک یا درجه دو، قاعدگی زود هنگام یا یائسگی دیر هنگام، بارداری دیر هنگام یا باردار نشدن، چاقی و احتمالاً استفاده از سیگار و الکل می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
علیرغم پیشرفت ‌های اخیر، سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در میان زنان به شمار می‌ رود. بنابراین، لازم است تحقیقات بیشتری در مورد راهکارهای موثر که می ‌توانند در پیشگیری و درمان این بیماری نقش داشته باشند، انجام شود.

آشنایی با چای اولانگ:

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است. این چای ۲ درصد چای مصرفی در جهان را تشکیل می دهد. چای اولانگ از برگ گیاه کاملیا سینسیس تهیه می شود. چای سبز و چای سیاه نیز از همین گیاه به دست می آیند.
تفاوت میان انواع چای ها به روش فرآوری آن ها مربوط می شود. چای اولانگ تا حدی تخمیر و کمی اکسید می شود. چاقی سیاه آن قدر اکسید می شود تا رنگ آن سیاه شود. چای سبز نیز خیلی اکسید نمی شود.
مصرف متوسط چاقی اولانگ برای اغلب بزرگسالان بی خطر است. اما مصرف بیش از ۳ لیوان از این چای می تواند در بروز عوارضی مانند سر درد، اختلال خواب، تهوع، اسهال، تحریک پذیری، نامنظم شدن ضربان قلب، لرزش، گیجی و … نقش داشته باشد.
چای اولانگ به علت داشتن کاتچین می تواند از بروز بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ پیشگیری کند.
پلی فنول های موجود در چای می تواند به کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند. در مطالعه ای مشاهده شد که مصرف چای اولانگ توسط مبتلایان به دیابت می تواند بعد از ۳۰ روز به کاهش قند خون کمک کند. البته نتایج برخی مطالعات از این یافته حمایت نمی کند و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.
برخی مطالعات نشان داده اند که اگر روزانه ۱۲۰ میلی لیتر چای اولانگ یا چای سبز مصرف شود احتمال ابتلا به فشارخون بالا ۴۶ درصد کاهش می یابد. با این حال، نتایج مطالعات در این زمینه ضد و نقیض است. به طور کلی، به مبتلایان به دیابت و فشارخون بالا توصیه می شود قبل از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنند.
در مطالعه ای که بر روی بیش از ۷۶ هزار چینی انجام شد مشخص گردید مصرف حداقل ۲۴۰ میلی لیتر چای اولانگ در طی روز می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را ۶۱ درصد کاهش دهد. در مطالعه دیگری مصرف روزانه ۴۸۰ میلی لیتر چای اولانگ یا چای سبز با کاهش ۳۹ درصدی خطر بروز سکته مغزی همراه بود.
برخی از محققان معتقدند که پلی فنول های موجود در چای اولانگ متابولیسم (سوخت و ساز) را بالا برده و جذب چربی موجود در رژیم غذایی را کاهش می دهد. در یک مطالعه مصرف چای اولانگ با افزایش ۲/۹ تا ۳/۴ درصدی متابولیسم همراه بود.
تحقیقات کمی ارتباط بین مصرف چای اولانگ را با عملکرد مغزی بررسی کرده اند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف چای اولانگ از بروز اختلال در عملکرد مغز پیشگیری می کند.
منبع:

Haihong Shi et al. Anticancer Research 2018; Volume 38: Pages 6217- 6223

Loading