سکته مغزی – رژیم غذایی بعد از سکته مغزی

بعد از سکته مغزی چه نوع رژیم غذایی توصیه می‌شود؟

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که میزان جریان خون در بخشی از مغز کاهش یابد. بنابراین، سلول‌های مغزی با کمبود اکسیژن و گلوکز (قند) مواجه شده و از بین می‌روند.

انواع سکته مغزی

۲ نوع سکته مغزی وجود دارد: ۱) ایسکمیک: زمانی رخ می‌دهد که لخته خون عروق خونی را در مغز مسدود کند و ۲) هموراژیک: زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی مغز پاره شده، خون به بافت مغز نفوذ کرده و سبب آسیب سلول‌ها شود. یکی از شایع‌ترین علل سکته هموراژیک پرفشاری خون است.

رژیم غذایی بعد از سکته مغزی

برخورداری از تغذیه مناسب می‌تواند خطر بروز یک سکته مجدد را کاهش دهد. در رژیم غذایی بعد از سکته مغزی باید مصرف چربی و نمک کاهش پیدا کند. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات عوامل خطر سکته مغزی که شامل کلسترول بالا، پرفشاری خون، اضافه وزن و دیابت می‌شوند را کنترل می‌کند.

 

رژیم غذایی بعد از سکته مغزی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
۱- کاهش کلی چربی در رژیم غذایی: برای دستیابی به این هدف توصیه می‌شود به جای سرخ کردن مواد غذایی برای آماده‌سازی آن‌ها از روش‌های آبپز کردن، بخارپز کردن یا پختن در فر استفاده کنید. همچنین مصرف سس‌ها، کره، خامه، سرشیر و غذاهای پرچرب را کاهش دهید.
۲- کاهش چربی اشباع در رژیم غذایی: بدین منظور لازم است به جای لبنیات پرچرب از انواع کم چرب آن‌ها استفاده نمایید. همچنین باید از مصرف پوست مرغ و چربی موجود در گوشت‌ها اجتناب شود.
۳- کاهش مصرف نمک: فشارخون بالا احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد. نمک مستقیماً با افزایش فشارخون مرتبط است. نمک نه تنها در هنگام طبخ غذا برای خوش طعم کردن مواد غذایی به کار می‌رود، بلکه در غذاهای فرآوری شده، کنسروها و سوپ‌های آماده نیز به مقدار فراوان وجود دارد. شما می‌توانید به جای استفاده از نمک از ادویه‌‌ها یا آب لیموترش برای مزه‌دار کردن غذاها استفاده نمایید.
۴- کاهش مصرف قند و شکر: به منظور کاهش دریافت قند باید مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده، آبمیوه‌های صنعتی، بیسکوئیت و شیرینی‌جات محدود شود.
۵- برخی تحقیقات نشان داده‌اند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند خطر بروز این بیماری را کاهش دهد. در رژیم مدیترانه‌ای به مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون، حبوبات و مغزها تاکید شده و مصرف گوشت قرمز محدود می‌شود.
۶- عدم استعمال سیگار: سیگار یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در بروز سکته مغزی نقش داشته باشد.
۷- پس از بروز سکته مغزی برخی از بیماران در جویدن و بلع مواد غذایی با مشکل مواجه می‌شوند. در این مواقع استفاده از مواد غذایی نرم و یا پوره شده، سوپ‌ها و همچنین خرد کردن مواد غذایی به قطعات کوچکتر می‌تواند مفید باشد.‌
۸- کنترل وزن: اضافه وزن و چاقی از طریق افزایش فشارخون، قند خون و یا میزان کلسترول خون می‌تواند خطر بروز سکته را افزایش دهد. توصیه می‌شود تمامی افراد، به خصوص کسانی که در گذشته سکته مغزی را تجربه کرده‌اند، وزن خود را در محدوده سالم حفظ نمایند.
۹- پس از مشورت با پزشک و در صورت نداشتن محدودیت حرکتی شدید فعالیت بدنی منظم را آغاز کنید. توصیه می‌شود هر روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه راه بروید. اگر این میزان پیاده‌روی برای شما دشوار است می‌توانید آن را در فواصل ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای انجام دهید.

Loading