پلو مرغ با سبزیجات

طرز تهیه پلو مرغ با سبزیجات:

• پیاز را پوست گرفته، شسته و به صورت خلالی خرد کنید. داخل قابلمه کمی روغن بریزید. پیاز خلالی را همراه با مرغ کمی تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. به میزان دلخواه نمک، زردچوبه و فلفل به مرغ بزنید.
• درب ظرف را بگذارید تا مرغ به آرامی همراه با آب پیاز بپزد. در صورت لزوم می توانید کمی آب به آن اضافه کنید. بعد از این که مرغ ها کاملاً پختند آن ها را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید.
• هویج ها را خلالی کرده و بپزید. نخود فرنگی و ذرت را هم بپزید. می توانید از کنسرو نخود فرنگی و ذرت استفاده کنید.
• هویج های پخته شده، نخود فرنگی پخته، ذرت پخته و مرغ ریش ریش شده را در ظرفی با هم مخلوط کنید. داخل قابلمه کمی روغن بریزید. این مخلوط را داخل قابلمه حاوی روغن بریزید. کمی ادویه کاری، زعفران دم کرده و کمی نمک به آن بزنید. این مخلوط را چند دقیقه در روغن تفت دهید.
• 3 پیمانه برنج را شسته و از قبل در ظرفی خیس کنید. برنج را داخل آب در حال جوشیدن بریزید. بعد از نیم پز شدن آبکش نمایید.
• کف یک قابلمه را کمی چرب کنید. برنج و مخلوط مرغ و سبزیجات را لایه لایه داخل قابلمه بریزید. ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

مروری کوتاه بر خواص مواد اولیه به کار رفته در پلو مرغ با سبزیجات:

• خواص مرغ:

مرغ یکی از بهترین منابع غذایی حاوی پروتئین است. پروتئین در رشد کودکان، حفظ توده عضلانی و ترمیم بافت ها نقش دارد. گوشت مرغ (بدون پوست) در مقایسه با گوشت قرمز چربی اشباع کمتری دارد. به همین علت مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری قلبی و افرادی که به افزایش چربی های خون مبتلا هستند بی ضررتر است.
مرغ حاوی آهن و ویتامین B12 است. گنجاندن مرغ در رژیم غذایی روزانه احتمال بروز کم خونی را کاهش می دهد.

• خواص هویج:

هویج منبع پیش ساز ویتامین A به نام بتا کاروتن است. این پیش ساز در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. رنگ زرد هویج از بتا کاروتن موجود در آن ناشی می شود. هر چقدر هویج زردتر باشد نشان دهنده وجود بتا کاروتن بیشتر در آن است.
ویتامین A یک آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند، از بروز سرطان و بیماری قلبی پیشگیری می کنند و در افزایش طول عمر نقش دارند.
هویج به علت داشتن فیبر اشتها را کاهش می دهد. به کنترل وزن کمک کرده و میزان چربی های خون را کم می کند. وجود فیبر در رژیم غذایی احتمال ابتلا به انواع سرطان، به خصوص سرطان های دستگاه گوارش، را کاهش می دهد.

• خواص ذرت:

ذرت حاوی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان ها از تخریب سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد در بروز بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی و همچنین فرآیند پیر شدن نقش دارند. لوتئین و زآگزانتین موجود در ذرت به حفظ سلامت چشم ها کمک می کنند.

• خواص نخودفرنگی:

نخودفرنگی حاوی  ویتامین B9 (اسید فولیک)، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین C، منیزیم و فیبر است. مصرف نخودفرنگی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کاهش چربی های خون کمک می کند.
نخودفرنگی حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام لوتئین است. لوتئین احتمال ابتلا به انواع بیماری های چشمی از جمله کاتاراکت (آب مروارید) را کاهش می دهد.

• خواص پیاز:

پیاز خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. مصرف پیاز از تجمع پلاکت های خون و تشکیل لخته در داخل عروق جلوگیری می کند. پیاز رگ های خونی را گشاد و فشارخون را کاهش می دهد.

• خواص زردچوبه:

زردچوبه حاوی ترکیبات ضد التهابی است. تحقیقات نشان داده که مصرف این ادویه احتمال ابتلا به بیماری قلبی و انواع سرطان را کاهش می دهد.
نتایج مطالعاتی که بیشتر آن ها بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده نشان می دهد که کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضدچاقی دارد. در سال 2015 میلادی مطالعه ای بر روی انسان انجام شد که نتایج مشابهی را در این زمینه نشان داد.
زردچوبه به تسکین دردهای ناشی از آرتروز کمک می کند. مطالعه منتشر شده در سال 2016 میلادی نشان داد کورکومین زردچوبه با کاهش درد در افراد مبتلا به آرتروز کیفیت زندگی این بیماران را ارتقاء می بخشد.
ارزش غذائی برای یک نفر
اانرژی (کیلوکالری) 853
مجموع کربوهیدرات (گرم) 122
قند (گرم) 5
مجموع چربی (گرم) 25
چربی اشباع (گرم) 3/5
پروتئین (گرم) 35
مواد مورد نیاز برای 4 نفر
برنج 3 پیمانه
مرغ متوسط 3 عدد فیله
هویج متوسط 2 عدد
نخودفرنگی نصف لیوان
ذرت نصف لیوان
پیاز متوسط 1عدد
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه کاری به میزان دلخواه
زعفران دم کرده به میزان دلخواه