تقویت سیستم ایمنی – غذاهایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند

سیستم ایمنی خود را به کمک این 14 ماده غذایی تقویت کنید

سیستم ایمنی شامل ارگان‌ها، سلول‌ها، بافت‌ها بوده و از بدن در مقال ویروس، باکتری و عوامل خارجی که سبب عفونت و بیماری می‌شوند محافظت می‌کند.

 

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجاکه وظیفه سیستم ایمنی بدن مقابله با عوامل بیماری‌زا است تقویت سیستم ایمنی می‌تواند ضمن کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف هزینه‌های ناشی از درمان بیماری‌ها را کاهش داده و کیفیت زندگی انسان را ارتقاء بخشد.

غذاهایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند

اگر به دنبال پیدا کردن راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید شناخت غذاهایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند برای شما مفید خواهد بود:

۱. بلوبری: بلوبری حاوی فلاونوئیدهایی به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. مطالعات نشان داده که مصرف مواد غذایی غنی از فلاونوئید احتمال عفونت مجاری تنفسی فوقانی و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.
۲. شکلات تلخ: شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام تئوبرومین است. این ماده از طریق مقابله با رادیکال‌های آزاد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. رادیکال‌های آزاد در هنگام تجزیه غذاها در بدن و یا مواجهه با آلودگی‌ها تولید می‌شوند. البته شکلات تلخ حاوی کالری و چربی اشباع است. بنابراین در مصرف آن باید تعادل رعایت شود.
۳. زردچوبه: فواید زردچوبه به ماده‌ای در آن که کورکومین نامیده می‌شود، مرتبط است. این ماده دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است.
۴. ماهی‌های چرب: ماهی‌های چرب مانند سالمون منبع غنی اسید چرب امگا ۳ هستند. وجود این اسید چرب در برنامه غذایی تمام افراد در سنین مختلف و رژیم‌ بارداری و رژیم شیردهی توصیه می‌شود. دریافت طولانی مدت امگا ۳ خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به اشتباه به نقاط سالم بدن حمله می‌کند.
۵. بروکلی: بروکلی حاوی ویتامین C است. همچنین دارای مواد آنتی‌اکسیدانی مانند سولفورافان است.
۶. اسفناج: این سبزی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونوئید، کاروتنوئید، ویتامین C و Eاست.
۷. زنجبیل: دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. البته برای تائید اثرات آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها نیاز به انجام مطالعات بیشتر وجود دارد.
۸. سیر: نتایج یک مطالعات نشان داد که دریافت مکمل سیر احتمال سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. برای تائید این نتایج نیاز به انجام مطالعات بیشتر وجود دارد.
۹. چای سبز: این چای حاوی فلاونوئید بوده و مانند بلوبری می‌تواند خطر سرماخوردگی را کاهش دهد.
۱۰. کفیر: یک نوشیدنی تخمیری و حاوی باکتری‌های مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن منظم کفیر به مقابله با باکتری‌های مضر، کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی کمک می‌کند.
۱۱. دانه آفتابگردان: دانه آفتابگردان غنی از ویتامین E است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.
۱۲. بادام: غنی از ویتامین E، منگنز، منیزیم و فیبر است. می‌توانید از یک چهارم لیوان بادام به عنوان یک میان وعده سالم در طی روز استفاده نمایید.
۱۳. پرتقال و کیوی: این میوه‌ها حاوی ویتامین C هستند. این ویتامین طول مدت سرماخوردگی را کاهش داده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.
۱۴. فلفل دلمه‌ای قرمز: غنی از ویتامین C است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد زمانی که فلفل دلمه‌ای قرمز تفت داده شود و یا کباب شود نسبت به زمانی که بخارپز شده و یا آبپز شود، مواد مغذی آن بیشتر حفظ می‌شود.

Loading