کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت به کمک ۹ راهکار آسان

کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت به کمک 9 راهکار آسان

همواره برای افراد مبتلا به دیابت کنترل قند خون در اولویت قرار دارد. زیرا عدم کنترل مناسب آن زمینه را برای بیماری‌های قلبی و کلیوی فراهم می‌کند. راهکارهایی که می‌تواند به این بیماران در این امر کمک نماید عبارتند از:

۱- اندازه‌گیری مرتب قند خون

قند خون بالا در اغلب موارد تا زمانی که به بالاتر از mg/dl 200 برسد علامتی ندارد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید چندین بار در طی روز قند خون را کنترل نمایند. میزان دفعات مورد نیاز برای اندازه‌گیری از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایید.

۲- کاهش دریافت کربوهیدرات

تحقیقات نشان داده رژیم غذایی کم کربوهیدرات میزان قند موجود در خون را کاهش می‌دهد.

۳- افزایش مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده و کاهش مصرف کربوهیدرات‌های ساده

کربوهیدرات ساده در نان و ماکارونی تهیه شده از آرد سفید و شیرینی یافت می‌شود. بدن این نوع کربوهیدرات را با سرعت به قند تبدیل کرده و در نتیجه میزان قند در خون به سرعت بالا می‌رود. کربوهیدرات‌های پیچیده که در غلات سبوس‌دار یافت می‌شوند با سرعت کمتری تجزیه شده و درنتیجه قند خون به سرعت افزایش نمی‌یابد.

۴- افزایش دریافت فیبر

فیبر به دو صورت محلول و نامحلول در مواد غذایی یافت می‌شود. فیبر محلول در کنترل میزان قند موجود در خون موثرتر است. منابع غذایی حاوی فیبر محلول عبارتند از: سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها.

۵- حفظ وزن در محدوده طبیعی

تحقیقات نشان داده کاهش وزن حتی به میزان ۷ درصد می‎تواند شانس ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کاهش دهد. پیروی از رژیم غذایی سالم که غنی از میوه و سبزی است و ورزش منظم در کاهش وزن یا حفظ وزن در محدوده سالم موثر است.

۶- ورزش منظم

ورزش در مبتلایان به دیابت در کاهش وزن و افزایش حساسیت به انسولین نقش دارد.

۷- نوشیدن مقادیر کافی آب

نوشیدن آب بخش مهمی از سبک زندگی سالم را شامل می‌شود. اما اهمیت این موضوع برای مبتلایان به دیابت بیشتر است. نوشیدن آب از کم آبی بدن جلوگیری کرده و به کلیه‌ها در حذف قند از بدن کمک می‌کند.

۸- کنترل استرس

در شرایط استرس‌زا هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که میزان قند خون را افزایش می‌دهند. بر اساس نتایج تحقیقات کنترل استرس از طریق مدیتیشن و ورزش به کاهش میزان قند موجود در خون کمک می‌کند.

۹- داشتن خواب کافی

داشتن خواب کافی در طی شب به حفظ قند خون در محدوده طبیعی کمک می‌کند.

Loading