چگونه با افزایش سروتونین خلق و خوی خود را بهبود دهیم؟

چگونه با افزایش سروتونین خلق و خوی خود را بهبود دهیم؟

سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز بوده و بر خلق و خو اثر می‌گذارد. مصرف مواد غذایی حاوی یک اسید آمینه ضروری به نام تریپتوفان به تولید بیشتر این ماده شیمیایی در بدن کمک می‌کند.

کدام مواد غذایی به افزایش سروتونین کمک می‌کنند؟

سروتونین علاوه بر مغز در خون، روده و بافت‌ همبند وجود دارد. این ماده در انقباض عروق، انتقال اطلاعات در سیستم عصبی و عملکرد مغز نقش دارد.
اسید آمینه تریپتوفان که در تولید سروتونین نقش دارد معمولاً در مواد غذایی حاوی پروتئین یافت می‌شود. برخی از منابع گیاهی نیز حاوی این اسید آمینه هستند. مواد غذایی حاوی تریپتوفان عبارتند از:
۱- ماهی‌های چرب مانند سالمون: مصرف ۲ بار ماهی‌ چرب در طی هفته تریپتوفان کافی در اختیار اغلب افراد قرار می‌دهد. این ماهی‌ها حاوی اسید چرب امگا ۳ و ویتامین D نیز هستند.
۲- ماکیان: ماکیان مانند مرغ و بوقلمون حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند.
۳- تخم‌مرغ: به جای آن که تخم‌مرغ را به صورت نیمرو مصرف کنید، آن را بجوشانید. زیرا سرخ کردن تخم‌مرغ سبب می‌شود میزان چربی آن افزایش یابد.
۴- اسفناج: سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج حاوی تریپتوفان هستند.
۵- شیر: شیر علاوه بر تریپتوفان، منبع خوب کلسیم است. مصرف شیر کم چرب نسبت به شیر پرچرب ارجحیت دارد.
۶- محصولات حاوی سویا: توفو، سس سویا و شیر سویا منبع تریپتوفان هستند. این محصولات به ویژه برای گیاهخواران مفیدند.
۷- مغزها: مغزها حاوی پروتئین، چربی‌های مفید و فیبر هستند.

چرا کربوهیدرات مهم است؟

کربوهیدرات‌ها یکی از منابع تامین کننده انرژی مورد نیاز بدن هستند. منابع غذایی سالم و مغذی حاوی کربوهیدرات عبارتند از: میوه، سبزی و غلات کامل.
قسمت عمده سروتونین بدن در روده ساخته می‌شود. درحالیکه در مغز مقدار کمی از این ماده تولید می‌شود. تریپتوفان برای رسیدن به مغز و تولید سروتونین نیاز به کربوهیدرات دارد. بنابراین، منابع غذایی تریپتوفان اگر حاوی کربوهیدرات باشند و یا همراه با مواد غذایی حاوی کربوهیدرات خورده شوند، در تولید سروتونین موثرتر عمل می‌کنند.

Loading