چرا وزن من در روزهای مختلف، متفاوت است؟

چرا وزن من در روزهای مختلف، متفاوت است؟

۱- رژیم غذایی

تفاوت بین انرژی که با خوردن مواد غذایی دریافت می‌کنید و انرژی مصرف شده طی فعالیت‌های مختلف می‌تواند سبب افزایش یا کاهش وزن شود. اگر انرژی دریافتی بیش از انرژی مصرفی باشد به چاقی مبتلا می‌شوید.

۲- شیوه استفاده از ترازو

ترازو باید بر روی سطح صاف و سفت قرار داشته و هر دو پای شما نیز باید بر روی آن قرار گیرد. لباس‌های شما نیز بر روی عددی که ترازو نشان می‌دهد اثر می‌گذارد. اگر به یکی از این شرایط دقت نکنید ممکن است حتی در یک روز عددهای متفاوتی را بر روی ترازو مشاهده کنید.

۳- نوع ترازوی مورد استفاده

ترازوها معمولاً با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین سعی کنید همیشه از یک ترازوی واحد استفاده کرده و قبل از رفتن بر روی ترازو از صفر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

۴- زمان رفتن بر روی ترازو

صبح معمولاً بهترین زمان برای رفتن بر روی ترازو است. زیرا شما هنوز خوردن و آشامیدن را آغاز نکرده‌اید.  طبیعی است که بعد از صرف وعده غذایی ترازو عدد بالاتری را نشان می‌‌دهد.

۵- ورزش

در برخی از افراد بعد از ورزش کردن ترازو عدد کمتری را نشان می‌دهد. بیشتر این کاهش وزن به علت تعریق و کاهش آب بدن است.

۶- وضعیت سلامتی

بیماری‌هایی مانند دیابت، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی و حتی یک سرماخوردگی ساده می‌توانند سبب تغییر وزن شوند. اگر میزان این تغییرات غیرطبیعی است به پزشک مراجعه کنید.

۷- داروهای مصرفی

برخی داروها مانند ضدالتهاب‌ها می‌توانند سبب کاهش و برخی دیگر مانند انسولین، ضدافسردگی‌ها و برخی ضدتشنج‌ها می‌توانند سریعاً سبب افزایش وزن شوند. در مورد عوارض جانبی داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک مشورت کنید.

۸- مصرف آب

هر لیتر آب حدود ۰/۹ کیلوگرم وزن دارد. بنابراین، اگر بلافاصله بعد از نوشیدن آب به روی ترازو بروید ترازو عدد بالاتری را نشان خواهد داد.

۹- نمک

دریافت زیاد نمک می‌تواند منجر به تجمع آب در بدن شود. بنابراین، ترازو عدد بالاتری را نشان خواهد داد.

۱۰- یبوست

ابتلای شما به یبوست سبب می‌شود ترازو عدد بالاتری را نشان دهد. در مقابل، اسهال به کمبود آب بدن و کاهش وزن منجر می‌شود.

۱۱- سن

با افزایش سن به علت یائسگی و یا کاهش فعالیت بدنی به تدریج هر بار که بر روی ترازو می‌روید احتمالاً با عدد بالاتری مواجه خواهید شد. بعد از ۶۰ سالگی در برخی افراد کاهش توانایی برای جویدن مواد غذایی و ابتلا به برخی بیماری‌‌ها یا افسردگی ممکن است سبب کاهش اشتها و کاهش وزن شود.

Loading