چرا رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات برای سلامتی مضرند؟

چرا رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات برای سلامتی مضرند؟

در سال‌های اخیر بحث‌های گوناگونی در مورد نقش کربوهیدرات در رژیم غذایی به وجود آمده است. از یک سو، نشان داده شده که کاهش دریافت این درشت مغذی به مقابله با مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک کمک می‌کند. همچنین پیشنهاد شده که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب (مانند رژیم کتو) دارای فواید بی‌شماری است. برخی از این فواید عبارتند از: کاهش وزن، بهبود سلامت قلبی – عروقی و حفظ سلامت مغز. اما از سوی دیگر، مطالعات جدید نشان می‌دهند که کاهش بیش از حد این درشت مغذی می‌تواند خطر مرگ و میر را افزایش دهد.
در تمامی این مطالعات موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده تاثیر درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) بر محیط روده بزرگ و میکروبیوتای ساکن در آن (باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های داخل روده) است. به همین علت گروهی از محققان به بررسی تاثیر رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب بر روی میکروبیوتای روده پرداختند.
در این مطالعه از یک روده مصنوعی که مشابه روده انسان بود، استفاده شد. سپس تاثیر رژیم غذایی متعادل و سپس رژیم بدون کربوهیدرات و بدون پروتئین که منحصراً از چربی تشکیل شده بود، بررسی گردید. نتایج نشان داد اگر رژیم غذایی متعادل به رژیم پرچرب و فاقد کربوهیدرات تغییر کند تعداد باکتری‌های روده که در متابولیسم چربی‌ها نقش دارند، افزایش می‌یابد. اما تعداد باکتری‌های موثر بر ۲ درشت مغذی دیگر کاهش می‌یابد. این امر منجر به کاهش تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره و آنتی‌اکسیدان‌ها در روده می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق اثر بر رادیکال‌های آزاد از تخریب DNA جلوگیری کرده و روند پیری را کند می‌کنند. اسیدهای چرب کوتاه زنجیره که به کمک باکتری‌های روده از کربوهیدرات‌ها تولید می‌شوند فواید زیادی برای سلامتی دارند. این ترکیبات التهاب و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند.
نتایج مطالعه فوق نشان دهنده تاثیرات مخرب رژیم‌ غذایی بسیار کم کربوهیدرات بر سلامتی انسان است.
منبع:

Richard Agans et al. Applied and Environmental Microbiology 2018.

Loading