چالش های سالمندی

امروزه جمعیت سالمندان در اغلب نقاط جهان رو به افزایش است. شناخت چالش های سالمندی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت می تواند به حفظ سلامتی و بهبود زندگی این افراد کمک کند.

چالش های سالمندی و مراقبت های مربوط به این دوران:

۱- آنفلوآنزا
هنگامی که سن شما به ۶۵ سالگی می رسد سیستم دفاعی بدن توانایی قبلی خود را از دست می دهد. بخش عمده ای از افرادی که به علت ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می شوند و یا جان خود را از دست می دهند سالمندان هستند.
با افزایش سن احتمال بروز عوارض ناشی از آنفلوآنزا مانند پنومونی (ذات الریه)، سپسیس (عفونت باکتریایی در خون) و تشدید بیماری ریوی و قلبی بیشتر می شود. به همین علت توصیه می شود افراد سالمند به طور سالانه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

۲- افزایش وزن
یکی از چالش های سالمندی افزایش احتمال ابتلا به چاقی است. در افراد سالمند ۳ عامل در بروز اضافه وزن و چاقی نقش دارند: ۱) با افزایش سن به تدریج توده عضلانی بدن کاهش پیدا می کند. این امر حفظ وزن در محدوده طبیعی را با مشکل روبرو می سازد. زیرا کاهش توده عضلانی با کاهش متابولیسم (سوخت و ساز) همراه است. ۲) از سوی دیگر، با بالا رفتن سن بسیاری از افراد میزان فعالیت بدنی خود را کاهش می دهند. ۳) عامل سوم که در بروز چاقی سالمندان نقش دارد آن است که با افزایش سن میزان کالری که بدن در هنگام انجام فعالیت بدنی می سوزاند در مقایسه با زمانی که جوان تر بودید کمتر می شود.
ابتلا به اضافه وزن و چاقی احتمال ابتلا به بیماری های مختلف مانند بیماری قلبی، فشارخون بالا، دیابت نوع ۲ و سکته مغزی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، ابتلا به چاقی تحرک را با مشکل روبرو می کند. چاقی و مشکلاتی مانند آرتروز معمولاً با هم در افراد سالمند مشاهده می شوند.
فرقی نمی کند که ۵۰ ساله باشید یا ۷۰ ساله. در هر صورت توصیه می شود به منظور حفظ وزن خود در محدوده طبیعی و یا درمان چاقی با متخصص تغذیه مشورت کنید. داشتن وزن مناسب کیفیت زندگی شما را بهبود می دهد.

سالمندان و بیماریهایی که در معرض آن قرار میگیرند

۳- افزایش شکنندگی استخوان ها
زمین خوردن یکی از چالش های سالمندی و از نگرانی های مهم سالمندان است. زیرا با افزایش سن توانایی فرد برای حفظ تعادل بدن کاهش پیدا می کند.
در سالمندانی که به استئوپروز (پوکی استخوان) مبتلا هستند زمین خوردن می تواند خطرناک باشد. در مبتلایان به پوکی استخوان تراکم استخوان کاهش یافته و احتمال شکستن آن ها بیشتر می شود. در زنان بالای ۵۰ سال در مقایسه با مردان هم سن شان احتمال شکستن استخوان ها ۲ برابر بیشتر است. پوکی استخوان در میان زنان از شیوع بالاتری برخوردار است. به منظور تقویت استخوان های خود:
• به اندازه کافی از غذاهای غنی از کلسیم (شیر، ماست و پنیر) استفاده کنید.
• در دوران سالمندی توانایی بدن برای ساخت ویتامین D به کمک نور خورشید کاهش می یابد. در مورد لزوم مصرف مکمل ویتامین D با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید.
• از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید.

۴- سرطان
آیا می دانید که با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می شود؟ یکی از چالش های سالمندی آن است که نیمی از موارد ابتلا به سرطان در افراد بالای ۶۵ سال رخ می دهد. در مورد سرطان ریه میانگین سنی مبتلایان ۷۰ سال است.
دانشمندان دقیقاً نمی دانند که چرا در افراد سالمند احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است. احتمالاً هر چقدر سن بالاتر رود مدت زمانی که شما با عوامل سرطان زا در تماس بوده اید نیز بیشتر می شود. همچنین در افراد سالمند توانایی بدن برای ترمیم سلول ها کاهش می یابد.
پیر شدن بدین معنا نیست که شما حتماً به سرطان مبتلا می شوید. پیروی از سبک زندگی سالم می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد، بدین منظور:
• وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید. چاقی احتمال ابتلا به ۱۳ نوع سرطان را افزایش می دهد. از سرطان های مرتبط با چاقی می توان به سرطان های سینه، کولون (روده بزرگ) و پانکراس (لوزالمعده) اشاره کرد.
• مصرف گوشت های فرآوری شده (مانند سوسیس) را کاهش دهید.
• به طور منظم ورزش کنید. ورزش هم به پیشگیری از چاقی کمک می کند و هم احتمال بروز سرطان را کاهش می دهد.

۵- افسردگی
بسیاری از سالمندان و حتی پزشکان معالج آن ها ممکن است علائم افسردگی را به عنوان یک واکنش عادی نسبت به بیماری و مشکلات زندگی در نظر بگیرند. به همین علت افسردگی در بسیاری از سالمندان تشخیص داده نمی شود.
اگر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، آرتریت (مانند آرتروز، روماتیسم و …) مبتلا باشید احتمال بروز افسردگی در شما بیشتر است. سالمندانی که برای انجام کارهای روزمره خود به کمک دیگران نیاز دارند در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.
دارو درمانی و روان درمانی به حل مشکل افسردگی کمک می کند. تنها بودن عاملی است که می تواند به افسردگی منجر شود. بنابراین، به دنبال راهکارهایی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران باشید. با دوستان و اعضای خانواده خود صحبت کنید. در کلاس ها و فعالیت های گروهی شرکت کنید. فعالیت های داوطلبانه انجام دهید.

Loading