پیری زودرس و دلایل بروز آن

پیر شدن اجتناب ناپذیر است. اما برخی از اشتباهات سبب می شود که فرد به پیری زودرس مبتلا شود و از ظاهر خود رضایت نداشته باشید. برای آن که به پیری زودرس مبتلا نشده و جوان تر به نظر برسید از انجام اشتباهات زیر خودداری نمایید.

چرا به پیری زودرس مبتلا می شوید؟

۱- به میزان کافی نمی خوابید.

منظم بودن خواب از دلایل مهمی می باشد که از پیری زودرس جلوگیری می کند. اگر خواب کافی نداشته باشید چین و چروک های پوست شما بیشتر می شود. یکی از دلایل این امر افزایش ترشح کورتیزول است که به عنوان “هورمون استرس” کلاژن پوست را تجزیه می کند. کلاژن به حفظ طراوت پوست کمک می کند.
برای آن که به اختلال خواب مبتلا نشوید هر شب در ساعت مشخصی خوابیده و صبح ها نیز در ساعت مشخصی از خواب برخیزید. قبل از خواب از دریافت کافئین خودداری کرده و از تلویزیون، کامپیوتر و تلفن همراه استفاده نکنید.

۲- سیگار کشیدن و پیری زودرس.

دخانیات نه تنها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، بلکه در پیری زودرس و ایجاد چین و چروک بر روی پوست نیز موثر است. سیگار کشیدن سبب می شود جریان خون که مواد مغذی و اکسیژن را به سطح پوست می رساند و همچنین تولید کلاژن کاهش یابد.

چرا به پیری زودرس مبتلا می شوید

۳- بیش از حد در مجاورت نور خورشید قرار می گیرید.

اگرچه نور خورشید به ساخت ویتامین D در پوست کمک می کند، اما اگر مدت زمان زیادی در مقابل آن قرار بگیرید کلاژن پوست توسط اشعه ماوراء بفنش آسیب دیده و تولید پروتئینی به نام الاستین در بدن بیش از حد افزایش می یابد. شما به تدریج متوجه می شوید که پوست تان ضخیم تر شده و چین و چروک های عمیقی بر روی آن ایجاد شده است و باعث پیری زودرس شده .
اگر مجبور هستید در مجاورت نور خورشید قرار بگیرید از کرم ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰، عینک آفتابی و کلاه استفاده کرده و لباس آستین بلند بپوشید.

۴- خشکی پوست و پیری زودرس.

اگر پوست شما خشک باشد ظاهر خشنی همانند پوست افراد سالمند پیدا می کند. پوست خود را ۱ تا ۲ بار در روز بشوئید. این کار را باید با ملایمت انجام دهید زیرا در غیر این صورت سبب تحریک پوست می شود. از یک پاک کننده ملایم و بدون الکل استفاده کنید. دو بار در روز نیز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست تان جوان تر به نظر برسد.

۵- تغذیه سالمی ندارید.

غذاهای سالمی که مانع بروز بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری ها می شوند به حفظ جوانی و جلوگیری از پیری زودرس نیز کمک می کنند. برای این که رژیم غذایی سالم داشته باشید می توانید از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کنید. در این رژیم مصرف گوشت قرمز محدود شده و بیشتر از ماهی، مغزهای خوراکی، روغن زیتون، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات استفاده می شود.
۶- به میزان کافی ورزش نمی کنید.
فعالیت بدنی منظم به حفظ احساس جوانی کمک می کند. ورزش عضلات شما را تقویت کرده، انرژی تان را افزایش داده و سبب بهبود خلق و خوی شما می شود. فعالیت بدنی در بهبود عملکرد مغز نقش داشته و احتمال ابتلا به بیماری های شایع در دوران سالمندی، از جمله بیماری قلبی، را کاهش می دهد.
برای آن که فعالیت بدنی خود را افزایش دهید نیازی نیست که به باشگاه بروید. شما می توانید با حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی در طی روز به حفظ جوانی خود کمک کنید.

۷- تنهایی و پیری زودرس.

ارتباط با دوستان و اعضای خانواده می تواند به حفظ سلامت جسمی و روحی کمک کند. تعاملات اجتماعی احتمال بروز اضطراب، افسردگی و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. اگر به دنبال برقراری ارتباط با اطرافیان تان هستید به خاطر داشته باشید که کیفیت روابط شما از کمیت آن مهم تر است.

۸- فشارخون خود را اندازه گیری نمی کنید.

فشارخون بالا شانس بروز مشکلات مرتبط با سن مانند دمانس عروقی (زوال عقل عروقی) و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. زیرا سبب آسیب عروق خونی کوچک در مغز می شود. در افرادی که به کمک رژیم غذایی مناسب، ورزش و در صورت لزوم مصرف دارو فشارخون خود را کنترل می کنند عملکرد مغز مطلوب تر بوده و احتمال بروز اختلالات حافظه کمتر است.
۹- در فعالیت های داوطلبانه شرکت نمی کنید.
زمانی که به دیگران کمک می کنید در بدن شما هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که سبب می شود بیشتر از گذشته احساس آرامش و خوشنودی داشته باشید. این کار استرس شما را کاهش داده و حتی می تواند به حفظ سلامت قلب و افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا کمک کند.

۱۰- به طور منظم به پزشک مراجعه نمی کنید.

شما باید بعد از ۵۰ سالگی به طور مرتب برای معاینات دوره ای به پزشک مراجعه کنید. پزشک فشارخون، کلسترول و قند خون شما را اندازه گیری می کند. اگر هر کدام از این ۳ مورد بالا باشد شانس ابتلای شما به بیماری قلبی، زوال عقل و سایر بیماری های مرتبط با سن بیشتر است.
پزشک ممکن است بروز علائم اختلال حافظه را نیز در شما بررسی کند. هر چقدر این مشکل زودتر تشخیص داده شود درمان موثرتر خواهد بود.

Loading