پتاسیم: با 7 ماده غذایی غنی از این ماده معدنی آشنا شوید.
غذاهای حاوی پتاسیم بخش مهمی از رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهند. این ماده معدنی به تنظیم میزان مایعات بدن، عملکرد عضلات و عملکرد سیستم اعصاب کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده پتاسیم در کاهش فشارخون افراد مبتلا به پرفشاری خون موثر است.
کاهش این ماده معدنی در خون (هیپوکالمی) با علائمی مانند خستگی، بی‌خوابی، افسردگی، ضعف عضلانی یا کرامپ و مشکلات قلبی – عروقی از جمله ریتم غیرطبیعی قلب همراه است. کمبود پتاسیم در رژیم غذایی، برخی بیماری‌ها و دریافت برخی داروها در بروز هیپوکالمی نقش دارند. افزایش این ماده معدنی در خون (هایپرکالمی) معمولاً در بیماران کلیوی مشاهده می‌شود. داروها (مانند برخی دیورتیک‌ها یا ادرارآورها) در افزایش این ماده معدنی در خون نقش دارند. علائم هایپرکالمی عبارتند از: ضعف یا بی‌حسی، ضربان غیرطبیعی قلب و حمله قلبی.
اغلب بزرگسالان سالم باید روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت کنند. اما ممکن است به برخی افراد، از جمله افراد مبتلا به بیماری کلیوی، توصیه شود مقدار این ماده معدنی را در رژیم غذایی خود محدود کرده و کمتر از غذاهای حاوی پتاسیم استفاده کنند.

غذاهای حاوی پتاسیم:

برخی غذاهای حاوی پتاسیم عبارتند از:
۱- سیب‌زمینی
انواع سیب‌زمینی یکی از منابع غذایی حاوی این ماده معدنی است. در هنگام استفاده از سیب‌زمینی از سرخ کردن آن خودداری کنید. همچنین همراه آن از پنیر پیتزا یا سس‌های پرچرب استفاده نکنید.
۲- گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی تازه یا خشک شده و رب یا سس گوجه‌فرنگی همگی حاوی این ماده معدنی هستند. شما می‌توانید از گوجه‌فرنگی در سالاد یا ساندویچ خود استفاده کنید.
۳- لوبیاقرمز
لوبیاقرمز منبع خوب پتاسیم و فیبر به شمار می‌رود. شما می‌توانید از این لوبیا در سالاد یا مخلوط با سایر مواد غذایی استفاده کنید.
۴- موز
موز علاوه بر این ماده معدنی حاوی ویتامین B6، ویتامین C و فیبر است. کیوی، پرتقال و طالبی نیز حاوی این ماده معدنی هستند.
۵- آووکادو
شما می‌توانید از این میوه در وعده صبحانه یا به صورت اسموتی استفاده کنید. آووکادو به علت داشتن چربی‌های سالم حاوی کالری بالایی است. بنابراین، در مصرف آن حد تعادل را حفظ کنید.
۶- اسفناج
هر لیوان اسفناج پخته حاوی حدود ۸۰۰ میلی‌گرم پتاسیم است. اسفناج غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف و البته بسیار کم کالری است.
۷- خشکبار مانند زردآلو، هلو و انجیر خشک
اگر تمایل زیادی به مصرف مواد غذایی شیرین دارید می‌توانید به جای شیرینی‌جات از انواع میوه‌های خشک در حد متعادل استفاده نمایید.

Loading