ویتامین K: در کدام مواد غذایی یافت شده و چه فوایدی دارد؟

ویتامین K: در کدام مواد غذایی یافت شده و چه فوایدی دارد؟

ویتامینVit K) K) به بدن در انعقاد خون، ساخت استخوان‌های سالم و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. این ماده مغذی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، بنابراین کمبود آن نادر است. اما اگر کمبود این ویتامین رخ دهد، مشکلات بسیاری را برای بدن ایجاد خواهد کرد که عبارتند از:
• کاهش دانسیته مواد معدنی استخوان
• بیماری قلبی
• پوکی استخوان
• پوسیدگی دندان
• اختلال در انعقاد خون و تاخیر در لخته شدن خون
• افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
• کلسیفیکاسیون عروق
• اختلالات شناختی

کدام مواد غذایی غنی از Vitamin K هستند؟

ویتامین K به دو صورت K1 و K2 وجود دارد. K1 در تعداد بیشتری از غذاها یافت می‌شود. منابع غنی آن سبزیجات سبز رنگ و روغن‌های گیاهی می‌باشد. هر ۱۰۰ گرم اسفناج پخته، بروکلی، کلم پخته، ریحان خشک، آویشن خشک، جعفری تازه و روغن سویا به ترتیب حاوی حدود ۵۴۰، ۱۴۱، ۱۰۸، ۱۷۱۴، ۱۷۱۴، ۱۶۴۰ و ۱۸۳ میکروگرم ویتامین K1 است.
K2 در برخی مواد غذایی حیوانی و برخی سبزیجات تخمیر شده یافت می‌شود. مقدار این ویتامین در هر ۱۰۰ گرم جگر گاو، گوشت مرغ و شیر پرچرب به ترتیب حدود ۱۰۶، ۳۵ و ۳۸ میکروگرم است.

فواید Vit K برای سلامتی:

گنجاندن مواد غذایی غنی از این ویتامین در رژیم غذایی فواید بی‌شماری برای بدن دارد. در مطالعه‌ای مشاهده شد که دریافت بالاتر ویتامین K2 خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. K2 در بهبود کیفیت استخوان و کاهش شکستگی استخوان نقش دارد.
نتایج برخی مطالعات نشان دهنده نقش مثبت Vit K در حفظ تعادل هورمون انسولین در بدن می‌باشد. در مطالعه‌ای دریافت مکمل ویتامین K1 با بهبود مقاومت به انسولین همراه بود. در مطالعه دیگر افزایش دریافت K1 با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط بود.
Vit K در پیشگیری از بیماری آلزایمر نیز نقش دارد. در افراد سالمندی که Vit K کافی دریافت می‌کنند توانایی‌های شناختی بهبود می‌یابد.
پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزیجات و حاوی مقادیر مناسب گوشت و لبنیات به تامین Vit K مورد نیاز بدن کمک می‌کند.
افرادی که داروهای رقیق کننده خون و یا ضدانعقاد مانند وارفارین دریافت می‌کنند باید از دریافت مقادیر زیاد Vit K خودداری نمایند. همچنین به این بیماران توصیه می‌شود که مقدار Vit K دریافتی روزانه خود را ثابت نگاه داشته و از تغییر میزان مصرف آن اجتناب کنند.

Loading