ویتامین D و ارتباط آن با افزایش قدرت عضلانی در دختران

ویتامین D و ارتباط آن با افزایش قدرت عضلانی در دختران

هنگامی که در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرید ویتامین D در پوست شما تولید می‌شود. این ویتامین در تعداد کمی از مواد غذایی مانند زرده تخم‌مرغ و لبنیات غنی شده و همچنین مکمل‌ها یافت می‌شود.
نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism نشان می‌دهد در دخترانی که میزان ویتامین D خون بالاتر است قدرت عضلانی نیز بیشتر است. این ارتباط در میان پسران مشاهده نشده است. به عبارت دیگر، اگر میزان این ویتامین بیشتر از ۵۰ نانومول در لیتر باشد دختران قوی‌تر هستند. میزان قدرت عضلانی دختران با سطوح ویتامین D مادران در دوران بارداری مرتبط نبود.
در مطالعه فوق، ۸۸۱ کودک ۵ ساله شرکت کردند. قدرت عضلانی با استفاده از یک روش استاندارد اندازه‌گیری شد. میزان کم ویتامین D به سطوح ویتامین کمتر از ۵۰ نانومول در لیتر اطلاق گردید.
مطالعات گذشته نشان داده‌اند که در کودکان و بزرگسالان ویتامین D میزان IGF-1 را افزایش می‌دهد. IGF-1 یک فاکتور رشد بوده و سبب افزایش قدرت عضلانی می‌گردد. علت تفاوت نتایج مشاهده شده بین دختران و پسران به خوبی مشخص نیست. با این حال، گفته می‌شود که میزان IGF-1 در دختران و پسران متفاوت است. این امر می‌تواند تا حدودی علت نتایج مطالعه حاضر را توضیح دهد.
منبع:

Rada Faris Al-Jwadi et al. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2018

Loading