میگرن: آیا منیزیم به پیشگیری از آن کمک می‌کند؟

میگرن: آیا منیزیم به پیشگیری از آن کمک می‌کند؟

منیزیم یک ماده معدنی است که به کنترل فشارخون، بهبود سلامت قلب، تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات و ساخت استخوان، DNA و پروتئین کمک می‌کند. فقدان این ماده معدنی می‌تواند به سردرد و میگرن منجر ‌شود. برخی از افراد از این ماده معدنی برای درمان و پیشگیری از علائم میگرن (سردرد شدید، اختلالات بینایی، حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ) استفاده می‌کنند.

منیزیم و میگرن

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که دریافت مکمل منیزیم می‌تواند یک درمان موثر برای پیشگیری از سردرد باشد. به پیشنهاد انجمن میگرن آمریکا دریافت روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم مکمل منیزیم اکساید به پیشگیری از میگرن کمک می‌کند. با این حال، برخی محققان معتقدند که اثربخشی این ماده معدنی در برابر میگرن اگر دوزهای بالاتری از آن مصرف شود (بیش از ۶۰۰ میلی‌گرم به مدت حداقل ۳ تا ۴ ماه)، بیشتر است. اما دریافت دوزهای بالا ممکن است سبب بروز عوارض در برخی افراد شود.
افراد مبتلا به میگرن می‌تواند منیزیم اکساید را به شکل قرص دریافت کنند. اگر فرد به مشکلات جذب مبتلا باشد پزشک می‌تواند فرم داخل وریدی سولفات منیزیم را تجویز نماید. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند دریافت این ماده معدنی را از طریق رژیم غذایی افزایش دهند. برخی مواد غذایی حاوی این ماده معدنی عبارتند از: مغزها، لوبیای سیاه، عدس، ادویه‌ها، سبزیجات برگ سبز، آووکادو، بادام، کفیر و ماست کم چرب، موز و انجیر.
به طور کلی نیاز روزانه زنان و مردان سالم به این ماده معدنی به ترتیب۳۲۰-۳۱۰ و ۴۲۰-۴۰۰ میلی‌گرم است.

عوارض جانبی مکمل منیزیم

منیزیم به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. افزایش مصرف مواد غذایی غنی از این ماده معدنی معمولاً عوارضی ندارد. اما دریافت بیش از حد مکمل آن می‌تواند با عوارضی مانند اسهال، کرامپ و استفراغ همراه باشد.
مکمل این ماده معدنی نباید همراه با نوعی آنتی‌بیوتیک که آمینوگلیکوزید نامیده می‌شود، مصرف شود. زیرا مصرف آن‌ها با یکدیگر سبب ضعف عضلانی و سایر مشکلات می‌شود. همچنین این ماده معدنی با جذب آنتی‌بیوتیک تداخل دارد. بنابراین، آنتی‌بیوتیک باید حداقل ۲ ساعت قبل یا ۶-۴ ساعت بعد از دریافت این مکمل، مصرف شود.
مکمل منیزیم می‌تواند سبب کاهش فشارخون شود. افرادی که به منظور درمان پرفشاری خون دارو مصرف می‌کنند ممکن است با دریافت مکمل این ماده معدنی در معرض خطر افت فشارخون قرار داشته باشند. بنابراین با توجه به عوارض ناشی از دریافت مکمل این ماده معدنی توصیه می‌شود قبل از دریافت آن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

Loading