منیزیم: این ماده معدنی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

منیزیم: این ماده معدنی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.
شما می‌دانید که کلسیم برای استخوان‌ها ضروری است. همچنین احتمالاً می‌دانید که عضلات به پتاسیم نیاز دارند. اما آیا می‌دانید که منیزیم برای قلب ضروری است؟
 منیزیم در تنظیم ضربان قلب و حفظ فشارخون در محدوده طبیعی نقش دارد. تحقیقات نشان داده که کمبود این ماده معدنی سبب نامنظم شدن ضربان قلب (آریتمی) می‌شود. در برخی مطالعات مصرف مکمل این ماده معدنی به کاهش فشارخون کمک کرد. در مطالعات دیگر نیز کمبود این ماده معدنی با پرفشاری خون مرتبط بود. با این‌حال، باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.
به طور میانگین توصیه می‌شود مردان و زنان ۱۹ تا ۳۰ ساله روزانه به ترتیب ۴۰۰ و ۳۱۰ میلی‌گرم از این ماده معدنی را دریافت کنند. میزان مورد نیاز برای مردان و زنان ۳۱ ساله و بالاتر به ترتیب ۴۲۰ و ۳۲۰ میلی‌گرم است.
 میزان این ماده معدنی در خون باید در محدوده mg/dL 2/3- 1/7 حفظ شود. زمانی که میزان آن به کمتر از mg/dL 1 برسد علائم کمبود ظاهر می‌شود. با این حال، تشخیص کمبود این ماده معدنی از طریق آزمایش خون دشوار است. زیرا کلیه میزان آن را در خون تنظیم می‌کند. به عنوان مثال، اگر دریافت منیزیم کافی نباشد دفع این ماده معدنی از طریق ادرار کاهش می‌یابد تا میزان آن در خون در محدوده طبیعی باقی بماند.

مواد غذایی حاوی منیزیم

غذاها بهترین منبع برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. بهترین منابع این ماده معدنی بادام، محصولات حاوی سویا مانند توفو و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج است. میزان این ماده معدنی در ۳۰ گرم بادام، نصف لیوان اسفناج پخته و یک عدد موز متوسط به ترتیب ۸۰، ۷۸ و ۳۲ میلی‌گرم است. از سایر منابع غذایی حاوی منیزیم می‌توان به حبوبات و غلات کامل اشاره کرد.

چه کسانی در معرض کمبود قرار دارند؟

مصرف الکل، ابتلا به بیماری‌های گوارشی و دیابت نوع ۲ احتمال کمبود این ماده معدنی را افزایش می‌دهند. مصرف برخی داروها مانند دیورتیک‌ها (مانند فوروزماید) نیز دفع ادراری این ماده معدنی را افزایش می‌دهد. در افراد سالخورده نیز به علت کاهش توانایی بدن در جذب منیزیم و افزایش دفع ادراری آن احتمال کمبود بیشتر است.

چه زمانی باید از مکمل استفاده کرد؟

افراد مبتلا به کمبود این ماده معدنی ممکن است به منظور پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات، نامنظم شدن ضربان قلب و تشنج نیاز به دریافت مکمل داشته باشند. اما در اغلب موارد دریافت مکمل این ماده معدنی ضروری نیست.
دریافت بیش از حد مکمل منیزیم می‌تواند در بروز عوارضی مانند اسهال، تهوع و مشکلات گوارشی نقش داشته باشد. دریافت روزانه بیش از ۵۰۰۰ میلی‌گرم از مکمل این ماده معدنی می‌تواند کشنده باشد.

Loading