لبنیات، منبع مهم ویتامین K

ویتامین K از آن دسته مواد مغذی است که کمتر شناخته شده است. محققان آمریکایی فعالیت دو شکل طبیعی ویتامین K را در محصولات لبنی با میزان چربی متفاوت بررسی کرده و دریافتند در محصولاتی مانند شیر، ماست و پنیر مقادیر قابل توجهی از انواع اشکال ویتامین K یافت می‌شود. غلظت ویتامین K بر اساس میزان چربی محصول متفاوت بود.
ویتامین K به انعقاد خون کمک کرده و معمولاً تصور می‌شود در سبزیجات برگ‌دار سبز رنگ مانند اسفناج و کلم بروکلی یافته می‌شود. ویتامین K رژیم غذایی در ۲ فرم طبیعی فیلوکینون (PK) یا ویتامین K1 در غذاهای گیاهی و مناکینون (MK) یا ویتامین K2 در محصولات حیوانی و تخمیر شده یافت می‌شود.MK توسط باکتری‌های روده انسان نیز تولید می‌شود. محصولات لبنی حاوی مقادیر اندک PK و مقادیر قابل توجه MK هستند.
نتایج این بررسی نشان داد که تمام محصولات پرچرب لبنی حاوی مقادیر قابل توجهی از MK بودند. در پنیر میزان ویتامین K بر حسب نوع پنیر متفاوت بود. پنیر نرم بالاترین میزان ویتامین K را داشت. در شیر غلظت ویتامین K برحسب چربی محصول متفاوت بود. میزان ویتامین K در شیر پرچرب نسبت به شیر ۲ درصد چربی بیشتر بود. ماست پرچرب و ماست یونانی حاوی مقادیر ویتامین K مشابه شیر پرچرب بودند.
برآوردها از کشورهای تولید کننده لبنیات در کشورهای اروپای غربی نشان می‌دهد که ۲۵-۱۰ درصد کل ویتامین K دریافتی به فرم MK و از مصرف لبنیات تامین می‌شود. همچنین مشخص شده که MK به دست آمده از محصولات لبنی نسبت به PK ارتباط قوی‌تری با سلامت قلب دارد. این نتایج اهمیت نیاز به آنالیز MK در غذاهای مصرف شده در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد.
در تحقیقات آتی باید نقش میکروب‌های مورد استفاده در تولید محصولات لبنی بر میزان MK این محصولات بررسی شود.
منبع:

Xueyan Fu et al. Current Developments in Nutrition 2017

Loading