قهوه و نقش احتمالی آن در کاهش خطر بیماری پوستی روزاسه

قهوه و نقش احتمالی آن در کاهش خطر بیماری پوستی روزاسه

روزاسه یک بیماری التهابی مزمن و شایع است که سبب قرمزی و تورم صورت می‌شود. در این بیماری حتی ممکن است رگ‌های خونی قابل مشاهده باشند. گاهی اوقات نیز روزاسه گوش‌ها، سینه و پشت را درگیر می‌سازد. درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و علت دقیق بروز آن نیز نامشخص است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری پوستی روزاسه مفید باشد. نتایج این تحقیق با بررسی عادات غذایی حدود ۸۳ هزار زن به دست آمده است.
بر اساس نتایج این مطالعه در کسانی که با نوشیدن قهوه روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دریافت می‌کردند خطر بروز روزاسه ۴ درصد کمتر بود. در افرادی که حداقل ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند در مقایسه با کسانی که ماهانه کمتر از ۱ فنجان از این نوشیدنی را مصرف می‌کردند احتمال بروز این بیماری پوستی به طور قابل توجهی کمتر بود. مصرف سایر منابع حاوی کافئین، مانند چای و شکلات، و همچنین مصرف قهوه بدون کافئین ارتباطی با کاهش خطر بروز این بیماری نداشت. با این حال، لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.
تحقیقات در مورد مکانیسم اثر قهوه بر روی بیماری روزاسه ادامه دارد. اما محققان بر این باورند که کافئین می‌تواند بر روی قدرت انقباض عروق و قدرت سیستم ایمنی اثر داشته باشد. همچنین فواید کافئین می‌تواند به اثر آن بر روی هورمون‌ها (از جمله آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول) و عوامل آنتی‌اکسیدانی موجود در آن مرتبط باشد.
منبع:

Suyun Li et al. JAMA Dermatology 2018.

Loading