درمان افسردگی – غذاهای ضدافسردگی

آمارهای موجود نشان می‌دهد افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روحی روانی در سراسر دنیا است.

 

درمان افسردگی:

برای درمان این مشکل معمولاً از داروها و رفتار درمانی کمک گرفته می‌شود. اگرچه داروها می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند اما رژیم غذایی نیز در درمان و یا پیشگیری از این مشکل بی‌تاثیر نیست. در این مقاله با غذاهای ضدافسردگی آشنا خواهیم شد.

 

غذاهای ضدافسردگی:

هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در کدو تنبل و طالبی نیز یافت می‌شود. مطالعات این ریزمغذی را با کاهش سطوح افسردگی و درمان افسردگی مرتبط دانسته‌اند. البته هنوز مدرک کافی وجود ندارد که ادعا نماییم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند، اما دریافت آن نیز به رژیم غذایی شما آسیب نمی‌زند.

قهوه

کافئین می‌تواند انرژی شما را افزایش دهد. به عقیده محققان یک فنجان قهوه می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را به دلیل نامعلومی کاهش دهد. اما اگر مبتلا به افسردگی پس از زایمان یا اختلالات پانیک (هراس) هستید، برخی مطالعات بیان می‌کنند کافئین می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

سبزیجات برگدار

سبزیجات یکی از مهم‌ترین غذاهای ضدافسردگی هستند. سبزیجات برگدار غنی از فولات هستند که سلول‌های مغزی برای عملکرد بهتر جهت مبارزه با افسردگی به آن نیاز دارند. شما می‌توانید از عدس، لوبیا و مارچوبه نیز فولات دریافت نمایید.

سالمون

ماهی سالمون و نیز سایر ماهی‌ها چربی‌های غیراشباع زیادی دارند. محققان می‌پندارند که این چربی‌ها می‌توانند با افسردگی مقابله نمایند. یکی از این چربی‌ها، اسید چرب امگا ۳ نام دارد. مطالعات محدودی نشان می‌دهد افرادی که افسرده نیستند دارای سطوح بالایی از امگا ۳ می‌باشند.

لبنیات غنی شده با ویتامین D

اگر سطح این ویتامین در بدن کم باشد، گاهی می‌تواند منجر به افسردگی شود. یک مطالعه نروژی نشان می‌دهد افرادی که مکمل ویتامین D دریافت می‌کنند کمتر مبتلا به افسردگی می‌شوند.

هشدار: غذای ناسالم

تحقیقات انجام شده پیرامون درمان افسردگی نشان می‌دهد  اگرچه غذاهای فرآوری شده، سریع آماده می‌شوند و سیرکننده هستند، اما می‌توانند تاثیرات مخربی روی خلق و خو بگذارند. دانشمندان بر چگونگی تاثیر رژیم سرشار از قند، کربوهیدارت ساده و غذاهای چرب بر احساس شما مطالعات متعددی انجام داده‌اند. بسیاری از آن‌ها ارتباطی بین غذاهای ناسالم و افسردگی یافته‌اند. بهترین انتخاب شما، یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی است.

Loading