ظروف نگهدارنده غذا و ارتباط آن با بیماری التهابی روده (IBD)

ظروف نگهدارنده غذا و ارتباط آن با بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده (IBD) به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که با التهاب دستگاه گوارش مشخص می‌شود. این بیماری به ۲ فرم کولیت اولسراتیو و بیماری کرون تقسیم می‌شود. بیماری کرون می‌تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را درگیر کند. اما کولیت اولسراتیو در روده بزرگ مشاهده می‌شود. علائم IBD عبارتند از: اسهال شدید، درد شکم، خستگی و کاهش وزن. موارد شدید بیماری به درمان طولانی مدت و یا جراحی نیاز دارد.
علت ابتلا به IBD مشخص نیست. اما احتمالاً عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، سیگار، عفونت‌ها، تغییر باکتری‌های روده، سموم یا آلاینده‌ها در بروز یا عود بیماری موثر هستند.
بیسفنول آ (BPA) در ظروف نگهدارنده غذا و نوشیدنی‌ها (مانند بطری آب) یافت می‌شود. همچنین این ماده در قوطی‌های کنسرو به کار می‌رود. برخی کامپوزیت‌های دندانی نیز حاوی BPA هستند. تحقیقات قبلی نشان داده که BPA ممکن است به داخل مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها نفوذ کند. این امر بر روی رفتار، مغز و غده پروستات جنین، شیرخواران و کودکان اثر دارد.
موارد ابتلا به IBD، به خصوص در کشورهای صنعتی، رو به افزایش است. به نظر می‌رسد که هورمون استروژن با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط باشد. بیسفنول آ می‌تواند عملکردی همانند استروژن داشته باشد. همچنین این ماده سبب تغییر باکتری‌های روده می‌شود. در مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده است برای اولین مشخص شد که مواجهه با BPA احتمال تشدید علائم IBD و مرگ ناشی از این بیماری را افزایش می‌دهد.
امروزه انسان‌ها به طور مکرر از طریق مصرف غذاهای کنسرو شده و یا استفاده از ظروف نگهدارنده غذا و نوشیدنی با بیسفنول آ در تماس هستند. بنابراین، لازم است اثر این ماده بر بروز بیماری التهابی روده بررسی شود. این دسته از مطالعات به ما کمک می‌کنند تا تاثیر عوامل محیطی را در ابتلا یا تشدید علائم IBD تعیین کرده و خطر بروز بیماری را کاهش دهیم.
منبع:

Jennifer AA DeLuca et al. Experimental Biology and Medicine 2018; Volume 243.

Loading