سلامت والدین باید مدت‌ها قبل از فرزنددار شدن بررسی شود.

سلامت والدین باید مدت‌ها قبل از فرزنددار شدن بررسی شود.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد برای اینکه فرزندان از آینده بهتری برخوردار باشند، باید قبل از آن که افراد جوان دارای فرزند شوند با مشکلاتی مانند چاقی، اختلالات روانی، تغذیه نامناسب و سوءمصرف مواد مقابله کرد. حل این مشکلات زمانی که فرد بادار شده است بسیار دیر است. زیرا ۱۰۰۰ روز ابتدایی زندگی کودک بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید سلامت و سبک زندگی مادران و حتی پدران ماه‌ها قبل از فرزنددار شدن مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که سیستم بهداشتی فعلی در اغلب موارد در هفته ۸ تا ۱۴ بارداری اقدام به اولین ویزیت مادر می‌کند.
افسردگی مادر در طی دوران بارداری می‌تواند قبل از تولد بر تکامل کودک اثر گذارد. پیشینه افسردگی در دوران بارداری و بعد از آن به وجود مشکلات در دوران نوجوانی بازمی‌گردد. شیوع چاقی در میان نوجوانان و جوانان به سرعت در حال افزایش است. چاقی مادر در دوران بارداری خطر ابتلا به چاقی دوران کودکی، تضعیف مهارت‌های شناختی و مشکلات رفتاری در دوران کودکی را در فرزند افزایش می‌دهد. احتمال استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و سوء مصرف مواد در دوران نوجوانی بالا است. شواهد نشان می‌دهد که استفاده از این مواد در دوران بارداری بر رشد و تکامل جنین موثر است. از سوی دیگر، توقف استفاده از آن‌ها زمانی که مادر متوجه بارداری خود می‌شود برای مقابله با اثراتی که بر روی جنین دارند، بسیار دیر است.
برخی عوامل مانند چاقی و افسردگی والدین سلامت کودکان را در معرض خطر قرار داده و مقابله با آن‌ها نیاز به اقدامات طولانی مدت دارد. به طوریکه باید این مشکلات در دوران نوجوانی حل شوند. بنابراین محیط خانواده، مدرسه و سایر مکان‌هایی که نوجوانان در آن‌ها رشد می‌کنند باید به گونه‌ای باشد که به ارتقای وضعیت سلامت کمک کند.
منبع:

George C. Patton et al. Nature 2018; Volume 554: Pages 458-466.

Loading