سرکه سیب: مفید است یا مضر؟

• کاهش وزن:

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ که بر روی موش انجام شد نشان داد در حیواناتی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند مصرف سرکه سیب خطر اضافه وزن، بالا رفتن قند خون و کلسترول خون را کاهش داد. در مطالعه دیگری که بر روی ۱۵۵ فرد بزرگسال چاق انجام شد دریافت روزانه ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به مدت ۳ ماه سبب ۴ پوند (حدود ۲ کیلوگرم) کاهش وزن شد. اگرچه نتایج این مطالعات امیدوارکننده هستند، اما در حال حاضر برای استفاده از سرکه سیب به منظور کاهش وزن خیلی زود بوده و نیاز به انجام مطالعات بیشتر وجود دارد.

• سرطان:

سرکه حاوی پلی‌فنول است. پلی‌فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب و استرس محافظت کنند. در مطالعاتی که در محیط آزمایشگاه یا بر روی موش انجام شده مشخص شده که سرکه از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و یا سبب مرگ سلول‌های تومور می‌شود. با این حال، تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد در انسان سرکه می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

• قند خون:

شاید قوی‎ترین شواهد در زمینه فواید سرکه سیب در مورد اثر آن در کاهش قند خون باشد. بازبینی بیش از ۱۲ مطالعه نشان می‌دهد که سرکه می‌تواند سبب کاهش قند خون در هنگام صرف غذا شود. با این حال، سایر مطالعات که شاخص‌های طولانی مدت‌تر قند خون بالا را بررسی کرده‌اند نشان نداده‌اند که مصرف سرکه سبب تفاوت قابل توجهی در میزان قند خون شود. در حال حاضر، انجمن دیابت آمریکا به علت فقدان شواهد کافی استفاده از سرکه برای کنترل قند خون را توصیه نمی‌کند.

• ریفلاکس اسید:

اغلب از سرکه سیب به عنوان یک راهکار خانگی برای درمان ریفلاکس اسید نام برده می‌شود. اما متاسفانه هیچ مطالعه منتشر شده‌ای این ادعا را تائید نمی‌کند. از طرف دیگر، مصرف بیش از حد سرکه (به خصوص به صورت غلیظ) می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته مانند ناراحتی معده یا تحریک مری را به دنبال داشته باشد. همچنین محتوای بالای اسید در آن می‌تواند سبب از بین رفتن مینای دندان شود.

نکته آخر:

شواهد علمی کافی در مورد فواید سرکه سیب برای سلامتی وجود ندارد. با این حال، سرکه سیب همانند سایر انواع سرکه حاوی کالری کمی بوده و می‌تواند در مقادیر متعادل به عنوان طعم‌دهنده غذا مورد استفاده قرار گیرد.

Loading