رژیم غذایی دوران بارداری و خطر بروز آلرژی و اگزما در کودک

رژیم غذایی در دوران بارداری

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری بر روی خطر بروز آلرژی و اگزما در فرزند وی موثر است. این نتایج با بررسی اطلاعات ۱/۵ میلیون نفر به دست آمده و نشان می‌دهد که اگر زنان باردار از هفته ۲۰ بارداری و در طول ۳ تا ۴ ماه اول دوران شیردهی از کپسول روغن ماهی استفاده کنند خطر آلرژی نسبت به تخم‌مرغ در کودکان آن‌ها ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین مشخص شد که دریافت روزانه مکمل پروبیوتیک از هفته ۳۸-۳۶ بارداری و در طول ۳ تا ۶ ماه اول دوران شیردهی خطر ابتلای کودک را به اگزما ۲۲ درصد کاهش می‌دهد.
در این مطالعه اجتناب از مصرف آن دسته از مواد غذایی که بالقوه دارای خاصیت آلرژی‌زایی هستند، مانند آجیل، تخم‌مرغ و لبنیات، در طی دوران بارداری تاثیری بر احتمال ابتلای کودک به آلرژی و یا اگزما نداشت. همچنین شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف میوه و سبزی در دوران بارداری بر خطر بروز آلرژی و یا اگزما در کودک مشاهده نشد.
آلرژی به مواد غذایی از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به غذاها ناشی می‌شود. آلرژی غذایی سبب بروز علائمی مانند بثورات جلدی، تورم و تهوع می‌شود. اگزما نیز با خشکی پوست، ایجاد ترک و خارش مشخص می‌شود. علت بروز آلرژی و اگزما به طور دقیق مشخص نیست. با این حال، آلرژی در کسانی که به اگزما مبتلا هستند شایع‌تر است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که هر چقدر کودک مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه شود، خطر ابتلا به اگزما در وی کمتر است.
به گفته محققان باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص گردد پروبیوتیک‌ها و روغن ماهی چگونه به کاهش آلرژی و اگزما کمک می‌کنند. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که روغن ماهی از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.
منبع:

Vanessa Garcia-Larsen et al. PLOS Medicine 2018.

Loading