روی: آنچه باید در مورد فواید این ریزمغذی برای سلامتی بدانید

روی: آنچه باید در مورد فواید این ریزمغذی برای سلامتی بدانید
سلول‌های بدن برای مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها و ساخت DNA (که حاوی اطلاعات ژنتیکی است) به ماده معدنی روی نیاز دارند. این ماده  معدنی در بهبود زخم‌ها، کمک به حس چشایی و بویایی و رشد شیرخواران و کودکان نیز موثر است.
نیاز روزانه مردان و زنان بزرگسال به این ماده معدنی به ترتیب ۱۱ و ۸ میلی‌‌گرم است. اما در دوران بارداری و شیردهی نیاز به آن افزایش می‌یابد (حدود ۱۲-۱۱ میلی‌گرم در روز). کودکان با توجه به سن و جنسیت باید ۲ تا ۱۱ میلی‌گرم روی در طی روز دریافت کنند. این ریزمغذی در انواع گوشت، حبوبات و مغزهای خوراکی وجود دارد.

کمبود روی یا مسمومیت با آن:

عوارض کمبود این ماده معدنی برای سلامتی عبارتند از:
• تاخیر در رشد کودکان
• تاخیر در بلوغ نوجوانان
• ریزش مو
• کاهش اشتها
• کاهش میل جنسی در مردان
جراحی معده یا روده، مصرف الکل و مشکلات گوارشی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون احتمال کمبود این ماده معدنی را افزایش می‌دهند. در افرادی که به میزان کافی گوشت و غذاهای حیوانی دریافت نمی‌کنند نیز احتمال کمبود آن وجود دارد.
دریافت بیش از حد مکمل این ریزمغذی با علائمی مانند اسهال، سردرد و تهوع همراه است. همچنین سبب کاهش میزان مس بدن، تضعیف سیستم ایمنی و کاهش کلسترول خوب (HDL) می‌شود. مکمل روی با آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل دارد. همچنین جذب داروی پنی‌سیلامین که برای درمان آرتریت تجویز می‌شود، را کاهش می‌دهد. بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه این ماده معدنی را بیش از ۴۰ میلی‌گرم در روز دریافت نکنید.

فواید روی برای سلامتی:

۱- سلامت پوست: این ماده معدنی به حفظ عملکرد مناسب پوست کمک می‌کند. پوست سالم از شما در برابر گرما و سرما، باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. گاهی اوقات پزشکان از مکمل این ماده معدنی برای بهبود آکنه استفاده می‌کنند.
۲- درمان سرماخوردگی:  در برخی مطالعات مشاهده شده که دریافت روی به شکل قرص مکیدنی یا شربت طی ۲۴ ساعت پس از بروز علائم سرماخوردگی می‌تواند از تشدید علائم یا طولانی‌ شدن آن‌ پیشگیری کند. با این حال، در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
۳- پیشگیری از بیماری دژنراتیو وابسته به سن ماکولا (AMD): AMD یک بیماری چشمی است که می‌تواند به مرور سبب نابینایی شود. نتایج مطالعات در مورد تاثیر این ماده معدنی در پیشگیری از AMD ضد و نقیص است. در مورد لزوم مصرف مکمل این ماده معدنی با پزشک خود مشورت کنید.

Loading