تاثیر مواد شیمیایی در ناموفق بودن رژیم‌های کاهش وزن

تاثیر مواد شیمیایی در ناموفق بودن رژیم‌های کاهش وزن

نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دسته‌ای از مواد شیمیایی که در بسیاری از محصولات صنعتی و مصرفی وجود دارد با افزایش وزن بیشتر بعد از رژیم گرفتن، به خصوص در میان زنان، مرتبط است. این ترکیب “مواد پرفلورو آلکیل” (PFASs) نامیده شده و با سرطان، اختلالات هورمونی، اختلال سیستم ایمنی، کلسترول بالا و چاقی مرتبط است. این ماده “چاق کننده” نامیده می‌شود، زیرا می‌تواند سبب اختلال در روند تنظیم وزن بدن شود. PFASs به مدت بیش از ۶۰ سال است که در بسیاری از محصولات، از بسته‌بندی مواد غذایی گرفته تا لباس و وسایل آشپزخانه مانند تابه و قوری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی در آب آشامیدنی و غذاها تجمع یافته و برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند.
نتایج این مطالعه نشان داد که بالاتر بودن PFASs در خون با کاهش متابولیسم بعد از کاهش وزن مرتبط است. متابولیسم نوعی فرآیند شیمیایی در بدن است که طی آن انرژی از غذا به دست می‌آید. افرادی که متابولیسم پایین‌تری دارند طی فعالیت‌های معمول روزانه کالری کمتری می‌سوزانند و ممکن است مجبور باشند به منظور پیشگیری از اضافه وزن غذای کمتری مصرف نمایند.
در مطالعه مذکور که در ۶۲۱ فرد مبتلا به اضافه وزن و چاقی انجام شد در طی ۶ ماه اول مطالعه افراد به طور میانگین ۶/۴ کیلوگرم وزن کم کردند. اما در طی ۱۸ ماه بعدی مجدداً وزن اضافه کردند. در کسانی که غلظت PFASs خون بالاتر بود میزان افزایش وزن مجدد نیز بیشتر بود. این ارتباط در میان زنان قوی‌تر بود. زنانی که بالاترین میزان PFASs خون را داشتند نسبت به زنان دارای کمترین میزان PFASs خون به طور میانگین ۱/۷ تا ۲/۲ کیلوگرم وزن بیشتری اضافه کردند. همچنین میزان بالاتر PFASs خون با کاهش متابولیسم همراه بود.
یافته‌های فوق نشان می‌دهد که اجتناب یا کاهش مواجهه با PFASs می‌تواند بعد از کاهش وزن موفق به افراد در حفظ وزن کاهش یافته کمک کند.
منبع:

Gang Liu et al. PLOS Medicine 2018.

Loading