بهترین مواد غذایی که می‌توانید در وعده صبحانه بخورید

بهترین مواد غذایی که می‌توانید در وعده صبحانه بخورید

بسیاری از مردم معتقدند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طی روز است. زیرا بعد از چند ساعت ناشتا بودن مصرف می‌شود. صبحانه سالم حاوی مواد مغذی بوده و علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز فرد سبب ایجاد حس سیری می‌شود. در نتیجه می‌تواند از پرخوری در ساعات بعدی روز جلوگیری کند. در این مقاله به برخی از مواد غذایی مفید که می‌توانند در وعده صبحانه مصرف شوند اشاره خواهد شد:

جو دوسر

جو دوسر حاوی بتاگلوکان است. بتاگلوکان نوعی فیبر بوده و به ایجاد حس سیری و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان داد افراد که در وعده صبحانه جو دوسر مصرف می‌کنند احساس سیری بیشتری داشته و در زمان ناهار غذای کمتری مصرف می‌کنند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ غنی از مواد مغذی و حاوی پروتئین با کیفیت است. برخی افراد تصور می‌کنند که این ماده غذایی به علت داشتن کلسترول مضر است. اما تحقیقات نشان داده کلسترول موجود در مواد غذایی (از جمله تخم‌مرغ) تاثیر ناچیزی بر روی کلسترول بد (LDL) دارد.
نتایج یک مطالعه کوچک که بر روی افراد در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ یا بیماری قلبی – عروقی انجام شد نشان داد مصرف تخم‌مرغ کامل و کاهش متوسط کربوهیدرات دریافتی منجر به بهبود کلسترول خون می‌شود. همچنین در این افراد اندازه دور کمر، وزن و چربی بدن کاهش یافت.

مغزها

مغزها حاوی پروتئین، آنتی‌اکسیدان، منیزیم، پتاسیم و چربی‌های مفید برای قلب هستند. با توجه به نتایج یک مطالعه ۳۰ ساله در افرادی که حداقل ۷ مرتبه در هفته از مغزها استفاده می‌کنند خطر مرگ ۲۰ درصد کمتر است. البته مغزها حاوی کالری زیادی هستند. به همین علت باید در حد متعادل مصرف شوند.

قهوه

در وعده صبحانه نوشیدن قهوه به علت وجود کافئین در آن بسیار متداول است. علاوه بر این، قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و با بروز التهاب مقابله می‌کند. نتایج تحقیقی که توسط انجمن دیابت آمریکا انجام شده نشان می‌دهد مصرف قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد که برخی ترکیبات موجود در قهوه سبب بهبود متابولیسم گلوکز (قند) در بدن می‌شوند. با این حال، اضافه کردن خامه یا شکر به قهوه فواید این نوشیدنی را کاهش می‌دهد.

توت‌ها

انواع توت حاوی کالری کمی هستند. اما فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند. تحقیقات انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد بین دریافت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌ها با کاهش خطر حمله قلبی در زنان جوان ارتباط وجود دارد. توت‌ها را می‌توانید همراه با ماست، شیر و یا جو دوسر استفاده نمایید.

دانه بزرک

دانه بزرک حاوی اسید چرب امگا ۳، پروتئین و فیبر است. دانه بزرک در کاهش کلسترول خون، بهبود حساسیت به انسولین، کاهش قند خون و حتی پیشگیری از سرطان سینه نقش دارد. این ماده غذایی را می‌توان همراه با ماست، شیر یا جو دوسر استفاده کرد.

پنیر و شیر کم چرب

این دو ماده غذایی حاوی پروتئین و کلسیم هستند. پروتئین به ایجاد حس سیری کمک ‌می‌کند. کلسیم نیز در حفظ سلامت استخوان و کنترل وزن نقش دارد.

ماست یونانی

ماست یونانی منبع خوب پروتئین و غنی از کلسیم است. این ماست را می‌توان همراه با انواع توت و یا مغزها استفاده نمود.

چای

چای سیاه، سبز و سفید حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. با توجه به نتایج یک مطالعه چای سبز می‌تواند در سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن موثر باشد. انواع چای حاوی کافئین هستند. اما میزان کافئین موجود در آن‌ها در مقایسه با قهوه کمتر است.

موز

موز حاوی نشاسته مقاوم است. بدن نشاسته مقاوم را هضم نمی‌کند. بنابراین این نوع نشاسته بدون تغییر در بدن انتقال یافته و به حفظ سلامت روده کمک می‌کند. موز نارس در مقایسه با موز رسیده حاوی مقادیر بیشتری نشاسته مقاوم است. پتاسیم موجود در موز نیز به حفظ فشارخون در محدوده طبیعی کمک می‌کند.

Loading