بعد از جراحی کیسه صفرا چه نوع رژیم غذایی توصیه می‌شود؟

بعد از جراحی کیسه صفرا چه نوع رژیم غذایی توصیه می‌شود؟
کیسه صفرا زیر کبد قرار دارد. عملکرد اصلی این اندام ذخیره‌سازی، تغلیظ و ترشح صفرا است.  صفرا در کبد ساخته شده و به هضم چربی‌های موجود در غذا کمک می‌کند. در مبتلایان به سنگ کیسه صفرا ممکن است طبق تشخیص پزشک و به کمک جراحی، کیسه صفرا از بدن خارج شود. به این جراحی “کوله‌سیستکتومی” گفته می‌شود. بعد از کوله‌سیستکتومی کبد به ساخت صفرا ادامه می‌دهد. اما به جای آن که صفرا در کیسه صفرا ذخیره شود، مستقیماً از کبد وارد روده کوچک می‌شود.
بدن می‌تواند بدون این عضو به حیات خود ادامه دهد، اما مدتی طول می‌کشد تا بدن شما با فقدان کیسه صفرا تطابق پیدا کند. با توجه به توانایی بدن برای ایجاد این تطابق مدت زمانی که باید تغییراتی در رژیم غذایی اعمال شود در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

رژیم غذایی بعد از کوله‌سیستکتومی

اگر در بیمارستان بستری باشید طبق نظر تیم پزشکی رژیم غذایی شما تقریباً بلافاصله بعد از جراحی از حالت مایع به جامد تغییر می‌کند.
اگر در منزل دوران نقاهت را طی می‌کنید باید ابتدا از غذاهای مایع استفاده کنید. سپس به تدریج شروع به مصرف غذاهای جامد کنید. اغلب افراد طی ۱ ماه بعد از جراحی می‌توانند رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرند.
توصیه می‌شود بعد از کوله‌سیستکتومی، به خصوص برای چند هفته اول، از مصرف غذاهای پرچرب خودداری کنید. این غذاها عبارتند از: غذاهای سرخ شده، فست فود، گوشت‌های پرچرب، لبنیات پرچرب، بستنی، خامه، کره و شکلات. بعد از این مدت نیز چربی را در حد متعادل مصرف کنید.
غذاهای پرفیبر ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی شوند. بنابراین بعد از جراحی کوله‌سیستکتومی این مواد باید به تدریج وارد برنامه غذایی فرد شوند. از این مواد غذایی می‌توان به غلات کامل، حبوبات و سبزیجات (به خصوص خانواده کلم) اشاره کرد.
برای آن که به هضم مواد غذایی کمک کنید تعداد وعده‌های غذایی را در طی روز افزایش داده و در هر وعده حجم کمی غذا مصرف کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگرچه بروز علائم گوارشی بعد از جراحی کوله‌سیستکتومی معمول است، اما اگر یکی از علائم زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:
• درد شکمی مداوم، به خصوص اگر به تدریج تشدید شود
• تهوع یا استفراغ شدید
• زرد شدن پوست و چشم
• یبوست برای بیش از ۳ روز
• اسهال مکرر که بیش از ۳ روز طول بکشد

Loading