باکتری‌های روده در حفظ سلامت استخوان‌ها‌ نقش دارند.

باکتری‌های روده در حفظ سلامت استخوان‌ها‌ نقش دارند.

رژیم غذایی از طریق تاثیری که بر باکتری‌های روده دارد در وضعیت سلامتی بدن نقش دارد. فلور روده‌ای سالم شامل تعداد بسیار زیادی از انواع گونه‌های باکتری است. هر شخص بزرگسال دارای حدود ۲ کیلوگرم باکتری بی‌خطر در روده خود است. مشخص شده که باکتری‌های روده با توجه به ترکیب خود یا در برابر برخی بیماری‌ها اثر حافظتی دارند و یا سبب ابتلا به بیماری می‌شوند. به طور کلی فعالیت هماهنگ باکتری‌های روده می‌تواند از دیواره روده محافظت کرده و از نفوذ عوامل بیماری‌زا به آن جلوگیری نماید.
باکتری‌های روده با تجزیه فیبر به ترکیبات دیگر که توسط بدن جذب می‌شوند به هضم کمک می‌کنند. یکی از محصولات جانبی این فرآیند اسیدهای چرب کوتاه زنجیره است که در تامین انرژی، تحریک حرکات روده و اثرات ضدالتهابی نقش دارند.
تحقیقات نشان می‌دهد باکتری‌های روده و متابولیت‌های آن‌ها بر سیستم ایمنی و درنتیجه بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید تاثیر دارند. بر اساس نتایج حاصل از یک مطالعه جدید رژیم غذایی سرشار از فیبر قادر به تغییر باکتری‌های روده و افزایش اسیدهای چرب کوتاه زنجیره، به خصوص پروپیونات، است. پروپیونات سبب کاهش تعداد سلول‌های تخریب‌کننده استخوان می‌شود.
رژیم غذایی که تاثیر مثبت بر باکتری‌های روده داشته باشد دارای اثرات ضدالتهابی و همچنین اثرات مثبت بر تراکم استخوان است. یافته مذکور یک رویکرد امیدوارکننده برای درمان بیماری‌های التهابی مفاصل و پوکی ‌استخوان (استئوپروز) که اغلب بعد از یائسگی در زنان رخ می‌دهد، فراهم می‌سازد. هرچند در حال حاضر هیچ توصیه‌ای در مورد این نوع رژیم غذایی وجود ندارد، اما به باور محققان مصرف مقادیر کافی میوه و سبزی در طی روز به حفظ تنوع باکتری‌های روده کمک می‌کند.
منبع:

Sébastien Lucas et al. Nature Communications 2018.

Loading