امگا ۳ و ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به چاقی در کودکان

امگا 3 و ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به چاقی در کودکان

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هر دو برای حفظ سلامتی انسان ضروری هستند. اما لازم است که بین دریافت این دو اسید چرب در رژیم غذایی تعادل وجود داشته باشد. در رژیم غذایی غربی مقدار زیادی گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی مصرف می‌شود. در نتیجه میزان امگا ۶ در این نوع رژیم غذایی زیاد بوده و می‌تواند سبب بروز التهاب، بیماری‌های قلبی – عروقی و سایر عوارض شود.
مشخص شده که جمعیت میکروبی (میکروبیوتا) در روده شیرخواران به میزان زیادی تحت تاثیر مادر است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که تغییر در نسبت امگا ۶/ امگا ۳ در رژیم غذایی تعادل گونه‌های میکروبی را در روده تغییر می‌دهد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد تاثیر نسبت امگا ۶/ امگا ۳ در مادر بر میکروبیوتای فرزند و خطر بروز چاقی وجود دارد.
با توجه به نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Microbiome منتشر شده افزایش میزان اسید چرب امگا ۳ در مادر (یا در دوران بارداری و یا در دوران شیردهی) احتمال ابتلا به اضافه وزن و اختلالات متابولیکی را در شیرخواران کاهش می‌دهد. امگا ۳ در ماهی‌های چرب، گردو و مکمل‌های غذایی یافت می‌شود.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که تعادل در نسبت امگا ۶/ امگا ۳ در بدن مادر خطر ابتلا به چاقی را در کودکان کاهش می‌دهد. این دو اسید چرب از طریق اثر بر باکتری‌های روده شیرخوار اثرات مذکور را اعمال می‌کنند. به گفته محققان نتایج مطالعه مذکور کمک می‌کند تا دریابیم چرا امروزه تعداد زیادی از افراد به چاقی مبتلا هستند. همچنین این یافته‌ها در شناسایی راهکارهای موثر در پیشگیری از چاقی نقش دارند.
منبع:

Ruairi C. Robertson et al. Microbiome 2018.

Loading