امگا ۳ با سرطان مقابله می‌کند.

امگا 3 با سرطان مقابله می‌کند.

امگا ۳ نوعی اسید چرب غیراشباع است که اثرات آن در بهبود سلامت قلب و عروق در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است. این اسید چرب در برخی مواد غذایی مانند ماهی، مغزها و روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.
نتایج مطالعه‌ای که اخیراً بر روی موش انجام شده نشان می‌دهد بدن با تجزیه اسید چرب امگا ۳ مولکول‌هایی تولید می‌کند که می‌توانند از رشد و گسترش سرطان جلوگیری کنند. این مولکول‌ها اندوکانابینوئید نامیده شده و به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شوند. این مولکول‌ها خصوصیاتی مشابه کانابینوئیدهای ماری‌جوانا دارند، اما فاقد اثرات روان‌گردان هستند.
در این مطالعه که بر روی موش‌های مبتلا به نوعی سرطان استخوان دردناک انجام شد اندوکانابینوئیدها سرعت رشد تورمورها را کاهش داده، از مهاجرت سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و سبب مرگ سلول سرطانی شدند. به گفته محققان این مولکول‌ها دارای خاصیت ضدالتهابی، ضددرد و ضدسرطانی هستند.
علت عمده مرگ ناشی از سرطان گسترش سلول‌های تومور و مهاجرت آن‌ها به نقاط دیگر بدن است. بنابراین، درمان‌هایی که مانع مهاجرت سلول‌ها می‌شوند در کاهش یا ممانعت از متاستاز (گسترش سرطان به نقاط دیگر بدن) مفید هستند. دریافت امگا ۳ از متاستاز جلوگیری می‌کند، اما در بیماران مبتلا به سرطان استفاده از آن باید همراه با سایر روش‌های درمانی (از جمله شیمی درمانی) باشد.
منبع:

Jahnabi Roy et al. Journal of Medicinal Chemistry 2018; Volume 61: Pages 5569- 5579.

Loading