اضافه وزن عوارض ناشی از ضربه به سر را افزایش می‌دهد

اضافه وزن عوارض ناشی از ضربه به سر را افزایش می‌دهد.

آسیب مغزی ناشی از تروما (TBI) به معنای وارد آمدن هر گونه ضربه به سر است. شواهد جدید نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی عوارض ناشی از این حادثه را افزایش می‌دهد.
در مطالعه‌ای‌ حدود ۷ هزار نفر که TBI را تجربه کرده بودند و تحت درمان‌های توانبخشی قرار داشتند، شرکت کردند. این درمان‌ها توسط تیمی از متخصصان جهت بهبود عملکرد جسمی و روحی بیماران انجام می‌شود. بیشتر شرکت کنندگان در مطالعه مرد و میانگین سنی آن‌ها ۴۶ سال بود. ارتباط بین وزن بدن و وضعیت سلامتی و عملکردی بیماران از ۱ تا ۲۵ سال بعد از وقوع TBI بررسی شد.
احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی در بیمارانی که سن‌شان کمتر از ۳۰ و یا بیشتر از ۸۰ سال بود، کمتر بود. با گذشت زمان تعداد افراد مبتلا به چاقی افزایش پیدا کرد. نتایج نشان داد که ابتلا به اضافه وزن یا چاقی احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند فشارخون بالا، نارسایی قلبی و دیابت را در این بیماران افزایش می‌دهد.
نتایج به دست آمده در این مطالعه اهمیت کنترل وزن را در طی سال‌های بعد از وارد آمدن ضربه به سر نشان می‌دهد. بنابراین، لازم است سبک زندگی در مدیریت TBI در نظر گرفته شود.
پیروری از رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی منظم بعد از وقوع TBI باید در دوره بهبودی بیماران مورد توجه قرار گیرد. در اوایل دوره بهبودی ممکن است به علت افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) و سایر عوارض جسمی ناشی از TBI وزن کاهش پیدا کند. اما با گذشت زمان به علت مصرف دارو، تغییرات شناختی یا رفتاری و محدودیت‌های حرکتی احتمال افزایش وزن وجود دارد.
منبع:

Laura E. Dreer et al. Journal of Head Trauma Rehabilitation 2018; Volume 33: Pages 246- 256.

Loading