استویا: آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند از آن استفاده کنند؟

استویا: آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند از آن استفاده کنند؟

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که استفاده از آن، به خصوص در میان مبتلایان به دیابت، رواج یافته است. این شیرین کننده حاوی ترکیبی به نام استویول گلیکوزید است که در مقایسه با قند ۳۰۰ برابر شیرین‌تر است. همچنین تقریباً فاقد کالری است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که این شیرین کننده قند خون را افزایش نمی‌دهد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از آن استفاده کنند.

دیابت و استویا

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری دیابت وجود ندارد. اما مبتلایان به این بیماری می‌توانند به کمک اصلاح رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی خود و همچنین دریافت دارو بیماری را کنترل کنند. استفاده از استویا به جای قند در نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین می‌تواند به این بیماران در کنترل قند خون کمک کند. همچنین این جایگزینی می‌تواند میزان کالری دریافتی فرد را کاهش داده و در کاهش وزن موثر باشد. اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بروز عوارض ناشی از آن، از جمله بیماری قلبی و مشکلات کلیوی، را افزایش می‌دهد.
در بسیاری از مبتلایان به دیابت افزایش فشارخون مشاهده می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که استویا در این بیماران فشارخون را کاهش می‌دهد. اما لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.

فواید

با توجه به نتایج مطالعات انجام شده برخی فواید این شیرین کننده عبارتند از:
• کنترل قند خون در حالت ناشتا و بعد از غذا
• کاهش فشارخون در مبتلایان به پرفشاری خون
• پیشگیری از بروز آسیب در کبد و کلیه
• کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول خون

خطرات و عوارض جانبی

مطالعات انجام شده در مورد مصرف متعادل این شیرین کننده در طولانی مدت عوارضی را گزارش نکرده‌اند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استویای خالص را برای اغلب افراد بی‌ضرر می‌داند. اما برخی محصولات استویا ممکن است حاوی افزودنی‌هایی باشند که ممکن است عوارضی را ایجاد نمایند. همچنین به مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود برچسب محصولات حاوی استویا را از نظر وجود سایر شیرین کننده‌ها که می‌توانند قند خون را افزایش دهند، بررسی نمایند.

Loading