آیا باورهای تغذیه‌ای ما در مورد مصرف آب و تخم‌مرغ صحیح است؟

آیا باورهای تغذیه‌ای ما در مورد مصرف آب و تخم‌مرغ صحیح است؟

در این مقاله به ۲ باور تغذیه‌ای در مورد میزان نیاز بدن به مایعات و همچنین میزان مجاز مصرف تخم‌مرغ اشاره شده و شواهد علمی در این زمینه بررسی خواهد گردید:

• آیا باید روزانه ۸ لیوان آب نوشید؟

گفته می‌شود که نوشیدنی مقادیر کافی مایعات در طی روز برای حفظ سلامتی ضروری است. حال این سوال مطرح می‌شود که دریافت چه میزان مایعات “کافی” می‌باشد. پاسخ آن است که دستورالعمل مشخصی در مورد این مسئله وجود ندارد. برخی مراکز علمی معتقدند کل آب مورد نیاز زنان و مردان به ترتیب ۲/۷ و ۳/۷ لیتر در روز است. مقدار ذکر شده نه تنها آب را شامل می‌شود، بلکه سایر نوشیدنی‎ها و غذاهای حاوی مایعات را نیز دربرمی‌گیرد. حدود ۸۰ درصد مایعات مورد نیاز بدن از طریق مصرف نوشیدنی‌های مختلف و ۲۰ درصد از طریق مصرف مواد غذایی تامین می‌شود.
طبق تصور بسیاری از افراد باید روزانه ۸ لیوان (مجموعاً معادل ۲/۵ لیتر) آب دریافت شود. این باور مایعات موجود در سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی را شامل نمی‌شود. همچنین در هیچ کدام از دستورالعمل‌های موجود توصیه‌ای مبنی بر دریافت ۸ لیوان آب وجود ندارد. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا بسیاری از مردم بر این باور پافشاری می‌کنند؟
یک گزارش دولتی در سال ۱۹۴۵ عنوان نمود که “در اکثر موارد میزان مصرف مناسب آب برای بزرگسالان ۲/۵ لیتر در روز است که بخش زیادی از آن از طریق مواد غذایی مصرفی تامین می‌شود”. محققان معتقدند افراد تنها به جمله اول این گزارش توجه کرده‌اند. به طوریکه به مرور زمان جمله‌ای که به وجود مایعات در مواد غذایی اشاره دارد نادیده گرفته شده است. بنابراین، به اشتباه تصور شده علاوه بر مایعاتی که از طریق مصرف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی وارد بدن می‌شود، باید ۲/۵ لیتر آب نیز نوشیده شود.

• آیا مصرف تخم‌مرغ برای قلب مضر است؟

از دهه ۱۹۷۰ به نقش کلسترول در بیماری قلبی توجه شد. تخم‌مرغ علاوه بر اینکه غنی از مواد مغذی است، حاوی مقادیر زیادی کلسترول می‌باشد. به همین علت برخی افراد توصیه می‌کنند مصرف آن در طی هفته به ۲ تا ۴ عدد محدود شود. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و یا دارای سابقه بیماری قلبی نیز باید تخم‌مرغ کمتری مصرف نمایند.
اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین مصرف تخم‌مرغ و افزایش کلسترول خون و یا افزایش خطر مشکلات قلبی و دیابت نوع ۲ وجود ندارد.
شواهد جدید نشان می‌دهد که حتی مصرف ۲ عدد تخم‌مرغ در روز برای سلامتی مضر نمی‌باشد. با این حال، برخی اوقات در افرادی که بیش از ۷ عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف می‌کنند کلسترول بد (LDL) افزایش می‌یابد. اما تقریباً همیشه در این افراد همزمان کلسترول خوب (HDL) نیز افزایش می‌یابد. HDL از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

Loading