آیا آلودگی هوا خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

آیا آلودگی هوا خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

عوامل متعددی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این عوامل عبارتند از: چاقی، رژیم غذایی ناسالم و نداشتن فعالیت بدنی کافی. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا نیز، حتی در محدوده ایمن، با خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است. این محدوده ایمن توسط مراکزی مانند سازمان جهانی بهداشت (WHO) مشخص شده‌اند. مطالعات قبلی نشان داده بودند که آلودگی هوا با بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان و بیماری کلیوی مرتبط است.
یافته‌های مذکور از این جهت مهم است که بسیاری از مراکز صنعتی معتقدند که در مورد تعیین محدوده ایمن آلودگی هوا باید سخت‌گیری کمتری انجام شود. درحالیکه شواهد جدید نشان می‌دهد که حتی سطوح تعریف شده فعلی نیز مناسب نبوده و نیاز به بازنگری دارد.
در این مطالعه محققان ۳/۲ میلیون مورد جدید ابتلا به دیابت را که در سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان تشخیص داده شده به آلودگی هوا مرتبط دانسته‌اند. این میزان ۱۴ درصد موارد ابتلا به این بیماری را در این سال شامل می‌شود.
اعتقاد بر این است که آلودگی هوا تولید هورمون انسولین را کاهش داده، سبب تولید التهاب شده و از تبدیل قند خون به انرژی جلوگیری می‌کند. بنابراین، صرف نظر از کم یا زیاد بودن میزان این آلودگی در کشورهای مختلف، مقابله با آن خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
منبع:

Gary O’Donovan et al. The Lancet Planetary Health 2018; Volume 2: Pages 287- 288.

Loading