آشنایی با ۸ ماده غذایی مفید که به کنترل قند خون کمک می‌کنند

آشنایی با 8 ماده غذایی مفید که به کنترل قند خون کمک می‌کنند

۱- جو دوسر

این ماده غذایی حاوی بتا- گلوکان است. بتا- گلوکان یک فیبر محلول بوده و از افزایش ناگهانی قند خون پیشگیری می‌کند. همچنین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.
اگرچه مصرف جو دوسر برای مبتلایان به دیابت مفید است، اما چون حاوی کربوهیدرات است نباید در مصرف آن زیاده‌روی نمود. اغلب بیماران می‌توانند روزانه حدود یک چهارم لیوان جو دوسر استفاده نمایند.

۲- ماهی سالمون

سالمون حاوی پروتئین، نیاسین (ویتامین B3) و ویتامین D است. کمبود ویتامین D با ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است.
سالمون حاوی اسید چرب امگا ۳ است. امگا ۳ التهاب را که با مقاومت به انسولین مرتبط است، کاهش می‌دهد. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب، از جمله سالمون، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. مبتلایان به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

۳- بادام

بادام غنی از ویتامین E، بیوتین و منیزیم است. همچنین منبع خوب ریبوفلاوین (ویتامین B2)، فیبر، آهن، پروتئین و روی می‌باشد. بادام کربوهیدرات کمی دارد، بنابراین قند خون را افزایش نمی‌دهد.
در دیابت احتمال افزایش کلسترول بد (LDL) بیشتر است. مصرف متعادل مغزهایی مانند بادام که حاوی چربی‌های غیراشباع است در کاهش LDL و افزایش کلسترول خوب (HDL) موثر است.

۴- پرتقال

حاوی پکتین (فیبر محلول) بوده و در کاهش LDL نقش دارد. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا پرتقال نمایه گلایسمی (GI) کمی داشته و تاثیر کمی بر روی میزان قند خون و انسولین خون دارد.
پرتقال نسبت به آب پرتقال حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است. بنابراین، در پیشگیری از آسیب سلولی موثرتر بوده و کمتر بر روی قند خون اثر می‌گذارد.

۵- لوبیاها

منبع فیبر محلول بوده و نمایه گلایسمی کمی دارند. بنابراین، قند خون را با سرعت و میزان کمتری بالا می‌برند.

۶- شکلات تیره

شکلات تیره (بالای ۷۰ درصد) خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین به افراد مبتلا به دیابت در کاهش LDL و تری‌گلیسرید خون کمک می‌کند.
شکلات تیره حاوی مقادیری چربی و قند است. بنابراین، باید مصرف آن به ۳۰ گرم در روز محدود شود. همچنین افراد مبتلا به اضافه وزن باید قبل از مصرف با متخصص تغذیه مشورت نمایند.

۷- دارچین

طعم‌دار کردن مواد غذایی با این ادویه در کاهش قند خون ناشتا موثر است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که دارچین حساسیت به انسولین را افزایش داده و سبب کاهش التهاب و LDL می‌گردد. اگرچه لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود، اما مصرف متعادل دارچین مضر نخواهد بود.

۸- چای سبز

برخی مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز در مبتلایان به دیابت نوع ۲ بر روی مقاومت به انسولین و قند خون تاثیر دارد. در مطالعه‌ای مصرف حداقل ۶ لیوان چای سبز در هفته با کاهش ۳۳ درصدی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط بود.
چای سبز حاوی پلی‌فنول است که نوعی آنتی‌اکسیدان می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان در پیشگیری و یا کنترل دیابت نقش دارد. مصرف بیش از حد چای سبز به علت وجود کافئین می‌تواند سبب اختلال در خواب و اضطراب شود.

Loading