یک رژیم مدیترانه ای مناسب

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #76474
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    رژیم مدیترانه‌ای یعنی مصرف:
    * سبزیجات خام یا پخته
    * میوه‌ی خام یا پخته به مقدار زیاد
    * گوشت سفید ( 2 تا 3 بار در هفته)، گوشت قرمز هر از گاهی نه به طور مداوم
    * ماهی ( 2 تا 3 مرتبه در هفته)
    * محصولات لبنی به خصوص شیر گوسفند یا بز
    * غلات
    * روغن زیتون به میزان زیاد
    * چاشنی‌های طبیعی مانند سبزیجات معطر (جعفری، ریحان، نعناع، ترخون، آویشن و غیره)، پیاز، سیر و ادویه‌هایی مانند دارچین. این مواد غذایی هم خواص آنتی اکسیدانی دارند و هم حاوی ترکیبات مفید هستند که برای گوارش و مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی مفیدند.
    * میوه های خشک و دانه های روغنی (کشمش، بادام، گردو) که سرشار از فیبر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

    در رژیم مدیترانه‌ای مصرف چربی نیز قانون خود را دارد. در واقع درصد چربی‌ها و روغن‌های استفاده شده در این رژیم به ترتیب زیر است:
    * 25 درصد اسیدهای چرب اشباع شده
    * 50 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو از نوع امگا 9
    * 25 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی از نوع امگا 3 ها و امگا 6 ها
    اسیدهای چرب اشباع شده که پایه‌ی حیوانی دارد مانند چربی‌های موجود در گوشت قرمز، سوسیس، کالباس، کره، پنیر و غیره میزان کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند و برای همین باید از مصرف زیاد آن‌ها پرهیز کرد.
    اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو مانند چربی‌هایی که در روغن زیتون وجود دارد میزان کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و برای همین محافظ قلب و عروق محسوب می‌شوند.
    در نوع تغذیه‌ی امروزی ما معمولاً میزان اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی از نوع امگا 6 ها (چربی‌های موجود در روغن آفتابگردان) نسبت به میزان اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی از نوع امگا 3 ها (چربی‌های موجود در ماهی) بیشتر است. زمانی که میزان امگا 6 در بدن بیشتر باشید اجازه نمی‌دهد که بدن از خواص امگا 3 ها به اندازه‌ی کافی استفاده کند و کلسترول خوب خون بالا برود. در رژیم غذایی مصرف ماهی بیشتر است و برای همین هم می‌تواند تعادل بین امگا 6 و امگا 3 را حفظ کند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.