یبوست و راه های درمان آن

در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75255
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]کسی که دفع سخت و طولانی داشته باشد یا احساس دفع ناکافی کند یا کم‌تر از سه بار در هفته دفع داشته باشد، می‌گوییم یبوست دارد. یبوست عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که به موجب آن مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آنها با درد و سختی همراه می‌شود.

    به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون و یا اختلال دفع است. برخی از بیماری‌ها موجب یبوست می‌شوند مانند رژیم کم‌فیبر یا کم‌آبی، کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. البته به یاد داشته باشیم که افراد مسن به دلیل تحرک کم معمولا دچار یبوست می گردند .

    عوامل شایعی که یبوست را تشدید می‌کند عبارتند از: نوع رژیم غذایی، نداشتن رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه‌ها، کم مصرف کردن مایعات و نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب.

    مصرف برخی از داروها مثل داروهای ضد فشارخون بالا و برخی داروهای پایین آورندهٔ چربی خون هم در ایجاد یبوست موثرند.

    شرایط فیزیولوژیکی مثل حاملگی و افزایش سن، تعدادی از بیماری‌ها که با کاهش حرکت همراه است مانند قطع نخاعی یا بیماری‌های عضلانی مثل دیستروفی عضلانی نیز از علل یبوست‌اند.

    برخی بیماری‌های روده بزرگ که به جهت اختلال در حرکات روده بزرگ می‌باشد مثل بیماری رودهٔ تحریک‌پذیر، بیماری‌های مرتبط به عضلات کف لگن و بالاخره افسردگی از علل دیگر ایجاد یبوست هستند.

    مصرف مواد مخدر و هم چنین قرص های حاوی مواد مخدر سنتی و صنعتی همانند ترامادول و متادون نیز میتواند باعث ایجاد یبوست گردد .

    برای درمان یبوست در مرحله‌ی اول استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی فیبر مانند سبزی‌جات؛ میوه‌ها و خوردن مایعات به خصوص آب به مقدار کافی و داشتن فعالیت فیزیکی بسیار مهم است.

    چنان چه با رعایت موارد قید شده یبوست ادامه داشته باشد، به سراغ درمان‌های دارویی می‌رویم و لازم است درمان دارویی نیز ابتدا از داروهای کم‌ضرر و بی‌ضرر مانند فیبرهای مکمل غذایی (مانند پودر پسیلیوم) شروع شود و در مرحله‌ی بعدی از داروهای ملین و کم ضرر استفاده می‌شود (مانند شربت منیزیم و لا کتولوز).

    در مرحله آخر از داروهای محرک که باعث تحریک روده می‌شوند و مصرف طولانی مدت آن‌ها مضر می‌باشد، استفاده می‌کنیم. البته مصرف داروهای محرک حتماً باید در یک دوره ی کوتاه مدت گیرد.

    و تو صیه های تغذیه ای زیر جهت درمان یبوست مفید است .

    ۱- رژیم غذایی متکی بر کر بوهیدرات به همراه سبزیجات و میوه جات مطمئن ترین درمان برای یبوست است.

    ۲- تقریباً اکثر مردم، اثرات مثبت آلو را در مورد یبوست می شناسند. آلو می تواند به فرد مبتلا به یبوست کمک کند. بدین طریق که تغییراتی در افزایش فعالیت قسمتهای پایینی روده داده و به یبوست پایان می دهد.

    ۳- مصرف حبوبات(حبوبات حاوی انواع فیبرها بخصوص فیبرهای بسیارجاذب آب، یعنی سلولزوهمی سلولزمی باشند) می تواند به اجابت مزاج تا حد زیادی کمک نماید.

    ۴ – نوشیدن روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب[/align]

    #99138
    madjd
    مدیرکل

    ۱. صبح ناشتا یک لیوان آب ولرم بنوشید.
    ۲. روزانه ۷-۸ لیوان آب بنوشید.
    ۳. میوه بخورید.
    ۴. هر روز سالاد میل کنید.
    5. از مصرف آجیل، چیپس و پفک امساک کنید.
    ۶. غذاهای فست فود، کالباس و سوسیس بشدت یبوست آور هستند. از آنها بپرهیزید.
    ۷. تحرک داشته باشید. ساعت های طولانی را صرف تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری نکنید.
    ۸. هر روز نیم ساعت پیاده روی کنید.
    اگر با رعایت هشت مورد ذکر شده، باز هم دچار یبوست شدید:
    9.ده عدد آلو وده عدد انجیر خشک را دو ساعت در آب خیسانده، میل کنید.
    10. روزی سه قاشق روغن زیتون بخورید. اگر موارد نه وده هم بی فایده بود، با تجویز پزشک داروی ملین استفاده کنید. هرگز نگذارید یبوست بیش از سه روز طول بکشد وگرنه عوارض حاد همورویید(بواسیر) گریبان شما را می گیرد.

    #99161
    farzaneh negahban
    مشارکت کننده

    خیلی ممنون
    میدونین روغن زیتون چطور در درمان یبوست موثره؟ از انجاییکه جذب چربی ها در روده کوچیکه و یبوست مربوط به روده بزرگ، این همیشه برای من سوال بوده

    #99164
    e.amini
    مشارکت کننده

    به نکته جالبی اشاره کردید. منم شنیدم که 98 درصد جذب چربی ها در دوازدهه انجام می شه. مکانیسم اثر روغن زیتون روی روده بزرگ چطوریه؟

    #99184
    ezamani
    مشارکت کننده

    یکی از مکانیسم های مطرح شده در این زمینه تحریک ترشح صفرا با مصرف روغن زیتون است. صفرا سبب مرطوب نگه داشتن مدفوع شده و با تحریک مخاط روده به حرکات روده کمک می کند. همچنین روغن زیتون نسبت به سایر روغن ها این مزیت را داراست که به علت دارا بودن چربی های تک غیر اشباعی و آنتی اکسیدان سبب حفظ سلامت دستگاه گوارش می گردد.

    #99245
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    نکته جالب اینه که مصرف بقیه انواع چربی ها سبب تشدید یبوست می شوند. چون درضد بالای چربی در غذا باعث می شه که مراحل هضم طولانی تر شده و در نتیجه مواد ذائد بیشتر در روده باقی مونده و عمل آبگیری بیشتر انجام می شه . در نتیجه یبوست در فرد تشدید می شود/

در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.