یا قارچ سوخاری یا پیاز سوخاری!

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #78217
    zghasemi
    مشارکت کننده

    وقتی بحث سوخاری شدن و Deep Frying (سرخ کردن عمیق) مطرح باشد، خیلی فرق نمی‌کند که ماده اولیه چه چیزی است. مخصوصا وقتی سرخ شدن عمیق در رستوران‌هایی صورت گیرد که از یک روغن چندین بار استفاده می‌شود و پدیده اکسیداسیون رخ داده و اسیدهای چرب اشباع توسط خوراکی جذب می‌شود. در واقع حتی اگر ماهی را، که یکی از سالم‌ترین انواع گوشت سفید بوده و اسیدهای چربش بهترین است، در روغن زیاد سرخ کنیم، نه تنها اسیدهای چرب اشباع ماهی که در برابر نور و حرارت حساسند، از بین می‌رود، که اسیدهای چرب اشباع روغن‌های مخصوص سرخ‌کردن هم وارد ماهی شده و به این ترتیب یک خوراکی سالم و مفید به یک خوراکی نامرغوب و حتی مضر تبدیل می‌شود.

    بنابراین سیب‌زمینی سرخ‌کرده، قارچ سوخاری و پیاز سوخاری هیچ فرقی با هم ندارند و همان حرارت زیاد، روغن و اکسیداسیونی که اتفاق می‌افتد، همگی باعث از بین رفتن مواد مغذی این خوراکی‌ها می‌شوند. به عنوان مثال سیب‌زمینی حاوی املاح معدنی و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C است که این ویتامین با حرارت زیاد روغن به راحتی از بین می‌رود. به همین ترتیب مواد مغذی موجود در قارچ و پیاز هم از بین می‌رود.

    شاید از این لحاظ که قارچ و پیاز، کالری و ترکیبات قند ساده کمتری دارند، کم‌ضررتر از سیب‌زمینی سرخ‌کرده هستند. سیب‌زمینی به دلیل نشاسته‌اش، شاخص گلایسمی بالایی دارد و در بین غذاهای کربوهیدراتی یکی از بدترین انتخاب‌ها به حساب می‌آید چراکه سرخ‌کرده‌اش هم چربی اشباع زیادی داشته و هم ترکیبات نشاسته‌ای آن مثل قند و شکر طبیعی به سادگی جذب شده و قند خون را به سرعت بالا می‌برد. به این ترتیب می‌توان گفت که سیب‌زمینی سرخ‌کرده بدترین انتخاب است.

    #101100
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    ممنون
    ولی به هر جهت همان طور که در متن ذکر شده شکل خانگی این اقلام بسیار کم ضرر تر اند و انصافاً هم نمی توان بانخوردن مادام العمری آنها کنار آمد !
    یعنی نظر شخصی من اینه که خانگی و مصرف ندرتاً آن ها بلامانع است .

    #101101
    zghasemi
    مشارکت کننده

    با نظر شما کاملا موافقم
    مثل همیشه بهترین راه حل را ارائه دادین

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.