کوکوهاي آماده را بخريم يا نخريم؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73968
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده


    اين روزها اگر به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ مواد غذايي سري زده باشيد، لابد ديده‌ايد که انواع و اقسام غذاهايي که تا چندي پيش امکان تهيه انواع آماده آن وجود نداشت، در قفسه‌ها به چشم مي‌خورد؛ از شويدباقالي پلو و خورش جوجه غوره گرفته تا انواع کوکوسبزي و کوکوسيب‌زميني…

    بالاخره از قديم‌الايام، هميشه يکي از دغدغه‌هاي رايج و روزمره خانم‌هاي خانه‌، انتخاب غذايي با كمترين زمان پخت براي وعده ناهار يا شام بوده است اما اين روزها تنوع در توليد موادغذايي نيمه‌آماده و منجمد تا حدودي اين مشکل را حل کرده و پخت غذاهاي سريع در سفرها و مهماني‌ها آسان و راحت‌تر شده است. مشغله زياد و كمبود وقت، به بازار فروش محصولات نيمه‌آماده رونق قابل ملاحظه‌اي بخشيده و ديگر خانم‌هاي شاغل نگران اينكه چه بپزند نيستند.

    تا مدت‌ها پيش، فقط سوسيس و كالباس به‌عنوان فراورده‌هاي گوشتي در گروه مواد غذايي آماده مطرح بودند اما اين روزها توليدکنندگان با توليد انواع كتلت و كوكو، ناگت، همبرگر، كباب لقمه و محصولات ديگر مي‌‌کوشند تا جوابگوي سليقه‌هاي مختلف باشند و به نظر مي‌رسد بازار خوبي نيز دارند.

    با اين همه، در بين مشتريان اين محصولات غذايي هميشه شك و شبهه‌هايي درباره ميزان افزودني‌ها و نگهدارنده‌هايي که به اين محصولات اضافه مي‌شود، وجود داشته است. البته برخي از اين نگراني‌ها به حق بوده و است اما در اين بين محصولاتي هم هستند كه بدون مواد نگهدارنده يا هر نوع افزودني‌ خاصي توليد مي‌شوند و از نظر سلامت، مصرف تفنني‌شان مشكلي ايجاد نمي‌كند.

    معمولا طي فرايند توليد اين محصولات، مواد اوليه هر نوع غذا از كتلت گرفته تا كوكوسبزي يا سيب‌زميني با هم مخلوط مي‌شوند. سپس مراحل فرايند آماده‌سازي طي مي‌شود و به وسيله دستگا‌ه‌هاي ويژه به اشكال دايره يا مستطيل قالب زده و در نهايت به بازار عرضه مي‌شود. به‌طور کلي محصولات غذايي نيمه‌آماده به دو روش تهيه مي‌شوند:

    1) در برخي از اين محصولات غذايي، مراحل پخت كاملا به پايان مي‌رسد و سپس محصول منجمد مي‌شود و براي مصرف فقط به گرم كردن نياز دارد.

    2) در برخي ديگر از اين محصولات، مراحل پخت كامل نيست و هنگام مصرف بايد اين مرحله (با هر روش پختي) كامل شود. غذاهاي آماده تا زمان مصرف بايد به صورت منجمد نگهداري شوند و از آنجا كه كارخانه‌ها مجاز به افزودن مواد نگهدارنده به اين محصولات نيستند، مصرفشان براي زنان باردار، كودكان يا حتي سالمندان منعي ندارد.

    سلامت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.