کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک با تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #112936
    heidary
    مشارکت کننده

    عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در مورد نقش تغذیه در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک گفت : داشتن یک برنامه غذایی صحیح در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار موثر است.

    به گزارش پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاق هستند. به علاوه مقاومت به انسولین، افزایش انسولین، دیابت نوع دو، اختلال چربی های خون و فشارخون بالا به همراه افزایش وزن از نشانه های مهم این سندرم است.

    مصرف بدون کنترل و بیش از حد منابع کربوهیدرات ها (انواع نان های سفید، بیسکوئیت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل، از شکایت های شایع زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

    بالا رفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلول ها می شود، بنابراین پایین نگه داشتن سطح انسولین می تواند به کاهش وزن تدریجی و بهبود نشانه های این بیماری کمک کند.
    مبتلایان به این بیماری نباید هرگز به فکر حذف کامل منابع غذایی کربوهیدراتی از برنامه غذایی خود باشند . انرژی پایه و مورد نیاز بدن فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز باید مانند سایر افراد از کربوهیدرات ها تامین شود، اما نکته مهم، نوع، مقدار و ترکیب کربوهیدرات های دریافتی است. استفاده از رژیم های پر پروتئین و کم کربوهیدرات برای مبتلایان به این سندرم به هیچ وجه توصیه نمی شود.

    دکتر متخصص گیاهی تاکید کرد: مبتلایان به این بیماری نباید کمتر از ۳ ساعت بین وعده های اصلی غذا و میان وعده ها فاصله بگذارند و هرگز وعده شام را به طور کامل حذف کنند. وی جایگزین کردن سبزی های نشاسته ای را با سبزیجات غیر نشاسته ای و استفاده از نان و ماکارونی سبوس دار را در رژیم غذایی مبتلایان به این سندرم مفید دانست و افزود: استفاده از میوه های تازه یا یخ زده به جای آب میوه های صنعتی و مصرف غلات بدون شکر و حاوی فیبر بالا در وعده صبحانه برای مبتلایان به این بیماری مفید است.

    بهتر است مبتلایان به این بیماری وعده های اصلی غذا را کوچک و به ازای آن از میان وعده هایی چون سالاد سبزی ها، حبوبات، ماست کم چرب و گردو استفاده کنند.
    درج عبارت های بدون قند و بدون چربی بر محصولات غذایی دلیل مناسب بودن آنها برای مصرف نیست، همچنین نوع چربی و روغن دریافتی نیز در مبتلایان به این بیماری بسیار مهم است.

    سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از مهم ترین دلایل ناباروری زنان است. این بیماری در ۶ تا ۱۰ درصد از دختران و زنان مشاهده می شود. این اختلال می تواند از زمان بلوغ آغاز شود، اما غالبا در دوره جوانی مشاهده می شود. علت اصلی بروز این بیماری مشخص نیست و درمان قطعی شناخته شده ای نیز برای آن وجود ندارد، اما با اصلاح شیوه زندگی به ویژه کنترل تغذیه و برخی درمان های دارویی می توان آن را کنترل کرد.

    سیمرغ

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.