کمخونی در کودکان

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #77359
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]شایع‌ترین علائم بروز کم‌خونی در کودکان بیقراری‌های شبانه، اختلالات خواب، کج‌خلقی است. همچنین خوردن مهر نماز، گچ دیوار ، یخ و امثال آن می‌‌تواند از علائم مهم کم‌خونی و فقر آهن باشد. اگر کودکی دچار کم‌خونی متوسط باشد رنگ‌پریدگی، سرگیجه و افت فشار خون در او بروز پیدا می‌کند و در موارد خفیف‌تر کم‌خونی، فقط آزمایش می تواند نشان‌دهنده این بیماری‌ باشد.

    کودکان شیرخوار باید از حوالی 4 تا 5 ماهگی از قطره آهن استفاده کنند، همچنین نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند وقتی وزنشان به دو برابر زمان تولدشان رسید باید از قطره آهن استفاده کنند و مانند سایر نوزادان تا 2 سالگی مصرف این قطره را ادامه دهند.

    بعد از دو سالگی باید در غذای کودک گوشت قرمز، زرده تخم‌مرغ، جگر، عدس، اسفناج گنجانده شود تا مقدار آهن مورد نیاز بدن کودک تأمین شود.اگر کودک به مقدار کافی از این مواد به خصوص از گوشت قرمز استفاده نمی‌کند باید به پزشک مراجعه شود تا قطره آهن برای جلوگیری از کم خونی و فقر آهن تجویز شود.[/align]

    #100753
    madjd
    مدیرکل

    رنگ پریده، موهای نازک و کمرنگ، مخاط های کمرنگ چشم و زبان، سوزش زبان و در دراز مدت از بین رفتن پرز زبان و قرمزی آن، پرخاشگری و ضعف یادگیری از دیگر علایمی هستند که در صورت عدم توجه والدین، عواقب نامطلوبی را برای کودک به همراه دارد.

    #100754
    madjd
    مدیرکل

    در سنين مدرسه بدن به دليل رشد به آهن بيشتري نياز دارد و مصرف ناکافي منابع غذائي حاوي آهن در اين دوران منجر به کمبود آهن مي شود . در دوران بلوغ به دليل جهش رشد نياز دختران و پسران نوجوان به آهن بيشتر از دوران قبل است و در صورتي که از منابع غذائي حاوي آهن در برنامه غذائي روزانه مصرف نشود نوجوان به سرعت در معرض خطر کمبود آهن و کم خوني ناشي از آن قرار مي گيرد. در دوران بلوغ ، دختران علاوه بر جهش رشد و در نتيجه نياز بيشتر به آهن ، به علت عادت ماهيانه و از دست دادن خون نسبت به کم خوني فقر آهن بسيار حساس تر و آسيب پذيرتر هستند و به اين دليل کم خوني فقر آهن در در دختران نوجوان در مقايسه با پسران نوجوان شيوع بالاتري دارد.امروزه بخش چشمگيرى از جمعيت جهان دچار كمبود مواد معدنى و ويتامين هايى هستند كه آنها را مجموعاً ريزمغذى مى نامند.اين مواد در مقادير بسيار اندك نقش مهمى در بقاى تكامل جسمى و ذهنى، سلامت عمومى و به طور كلى كيفيت زندگى تمامى افراد ايفا مى كند.
    آهن، ويتامين A و يد سه عضو خانواده ريزمغذى ها هستند كه به ويژه در چند دهه اخير بيش از ساير ريزمغذى ها توجه محافل علمى را به خود جلب كرده است.براساس اطلاعات موجود كمبود ويتامين A، يد و كم خونى ناشى از فقر آهن در تمامى دنيا از شيوع بسيار بالايى برخوردار است.
    كم خونى ناشى از كمبود آهن يكى از مشكلات عمده بهداشت عمومى است تا جايى كه تاثير فراوانى بر روى تكامل جسمانى، رفتارى، روانى و بازده كارى افراد مى گذارد.كمبود آهن زمانى رخ مى دهد كه آهن جذب شده كمتر از حد نياز طبيعى بدن باشد و اين مسئله ممكن است ناشى از مصرف ناكافى آهن، افزايش نياز به آهن يا از دست دادن خون به طور مزمن باشد. كمبود آهن شايع ترين علت كم خونى است و مى تواند با كمبود فولات به ويژه در دوران باردارى همراه باشد.شيرخواران و كودكان در سنين قبل از مدرسه، نوجوانان و زنان در سن بارورى به ويژه زنان باردار آسيب پذيرترين افراد نسبت به وقوع كم خونى ناشى از كمبود آهن هستند. البته در جايى كه مصرف غذاى ناكافى يا آلودگى هاى انگلى شايع باشد، مردان نيز آسيب پذير هستند.
    براساس گزارش سازمان بهداشت جهانى (WHO) كودكان كم سن و سال و زنان باردار به ترتيب ۴۳ و ۵۱ درصد تاثيرپذيرترين گروه هستند.شيوع كم خونى در ميان كودكان سنين مدرسه ۳۷ درصد، زنان غيرباردار ۳۵ درصد و مردان بالغ ۱۸ درصد است.كم خونى عموماً با علائمى نظير رنگ پريدگى پوست، خستگى، تنگى نفس و بى اشتهايى همراه است.كم خونى در زنان و دختران به دليل خونريزى هاى دوران باردارى و ماهيانه، در كودكان نارس با وزن كم و سالمندان به علت مشكلات دندانى و گوارشى و عدم مصرف غذاهاى مناسب بيشتر از بقيه افراد جامعه ديده مى شود.كم خونى عوارضى نيز با خود به همراه مى آورد كه در زنان باردار و كودكان زير ۹ سال بيشتر خود را بروز مى كند.
    عوارض كم خونى ناشى از فقر آهن در بزرگسالان، كاهش فعاليت بدنى و خستگى زودرس و در زنان باردار ضعف و ناتوانى بدنى، افزايش خطر مرگ ومير به هنگام زايمان و افزايش خطر تولد نوزاد نارس و كم وزن و يا احتمال سقط جنين است.
    كم خونى در كودكان منجر به اختلال در تكامل گفتارى و حركتى و كاهش ميزان يادگيرى و گاهاً افت تحصيلى مى شود.كم خونى همچنين ميزان مقاومت بدن در برابر عفونت ها را پايين مى آورد، به طورى كه ميزان ابتلا به بيمارى هاى عفونى در مبتلايان به كم خونى فقر آهن بيشتر از سايرين ديده مى شود.
    استفاده از غذاى كافى و متنوع ساده ترين و مستقيم ترين روش براى رساندن آهن مورد نياز به بدن است.

    #100755
    madjd
    مدیرکل

    عواملى كه موجب افزايش جذب آهن در بدن مى شوند، عبارتند از:
    – ويتامين ث يا اسيد اسكوربيك كه در مركبات ترش، سبزى هاى برگى نظير شاهى و جعفرى و در گوجه فرنگى و فلفل سبز به ميزان فراوان يافت مى شود.
    – گوشت قرمز و گوشت حيوانات دريايى
    – حبوبات، غلات، خشكبار، سبزيجات، ماست و تخم مرغ

    #100779
    ezamani
    مشارکت کننده

    خانم مجد عزیز، ممنون از مطالب مکملتون.

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.