کمبود آهن = کاهش استقامت ، حتی بدون کم‌خونی

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75102
    s.farzi
    مشارکت کننده

    حتی اگر به کم‌خونی مبتلا نباشید نداشتن ذخیره آهن کافی می‌تواند شما را در طول انجام ورزش خسته کند.

    کمبود آهن در مردان ورزشکار نادر است اما تقریبا ۳۰٪ از خانم‌های ورزشکار که در مسابقات بین دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند به کمبود آهن مبتلا هستند.

    اگر این افراد به آزمایش کم‌خونی اکتفا کنند اغلب متوجه کمبود آهن خون‌شان نمی‌شوند. کمتر از ۵۰ درصد آهن بدن در سلول‌های قرمز وجود دارد.بقیه آهن در کبد، طحال ، مغز استخوان، گره‌های لنفاوی و ماهیچه‌ها ذخیره شده است. تا تمام آهن موجود در بقیه ذخایر استفاده نشود میزان آهن خون کاهش پیدا نمی‌کند. ممکن است شما آهن جایگزین کمی‌داشته باشید اما کم‌خون نباشید.

    در طول انجام حرکات سخت ورزشی بدن شما ماده‌ای بنام اسید لاکتیک می‌سازد که موجب بروز درد و خستگی و هماهنگی ضعیف ماهیچه‌ها می‌شود.

    ماهیچه‌ها حاوی آنزیمی به نام گلیسروفسفات اکسیداز هستند که موجب شکسته‌شدن اسید لاکتیک می‌شود. این آنزیم حاوی آهن است. هنگامی منابع ذخیره‌ای شما کم است آلفا گلیسروفسفات اکسیداز نمی‌تواند بطور کامل از پس انجام وظایفش برآید در نتیجه اسید لاکتیک در جریان خون و ماهیچه‌های شما انباشته شده و در طول ورزش خستگی زودتر به سراغ شما می‌آید. تام خانم‌های ورزشکار باید برای اطمینان از عدم کمبود آهن آزمایش فریتین سرم را انجام دهند و اگر میزان آهن کم باشد باید از مکمل‌های غذایی استفاده نمایند.

    #99385
    zghasemi
    مشارکت کننده

    مفید و جالب بود…کم خونی باعث خستگی زودرس میشه و ممکن است از این طریق در کمبود انرژی در ورزش موثر باشد.

    #99390
    s.samadi
    مشارکت کننده

    بله خیلی از افراد که تحت رژیم قرار می گیرند به اشتباه فکر می کنند به علت کاهش وزن دچار بی حالی شده اند غافل از اینکه کم خونی دارند

    #99414
    zghasemi
    مشارکت کننده

    ممنون صمدی جان که به نکته کاربردی این مسئله هم اشاره کردین

در حال نمایش 4 نوشته (از کل 4)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.