کرفس و خواص خوب آن

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70797
    s.samadi
    مشارکت کننده

    کرفس از گیاهان بومی اروپاست که حاوی حدودا 95 % آب است ؛ به همین دلیل از سبزی های شدیدا کم کالری محسوب می شود، حتی بعضی به آن لقب سبزی کالری منفی هم داده اند .چون در ازای میزان انرژی ای که از بدن برای هضم خود می گیرد، به مقدار بسیار کمی انرژی به بدن می رساند . جالب است بدانید که هر 100 گرم کرفس خام فقط 7 کیلو کالری انرژی دارد.

    احتمالا دیده اید که گاهی دوستانتان به قصد کاهش وزن از این سبزی یا از آب آن کمک می گیرند . این خاصیت کالری بسیار پائین کرفس به دلیل دارا بودن محتوای آب بالا و میزان بالای فیبر آن است . یعنی در ازای مصرف حجم بالائی از آن و داشتن احساس سیری ، انرژی کمی وارد بدن می شود ! در عین حال محتوای چربی و قند آن هم بسیار کم و ناچیز است . ولی در کنار مقادیر کم این موارد ، دارای مقادیر بالائی ویتامین و املاح معدنی می باشد .

    طعم تلخ و تندی که زمان خوردن کرفس احساس می کنیم مربوط به وجود ماده ای به نام آپین است . این گیاه از دیدگاه طب سنتی دارای طبع سرد است و دارای خاصیت دیورتیک ( ادرار آوری ) می باشد . بقراط کرفس را یک عامل کمکی برای هضم می دانست . در طب چینی از آن برای رفع دردناکی و سوزش دفع ادرار و التهابات چشمی استفاده می شده است . به علاوه به خاطر اثرات تصفیه کنندگی خون در رفع آکنه هم استفاده می شده است .

    از جمله تاثیرات درمانی اثبات شده کرفس در طب نوین عبارتند از :

    تاثیر روی فشار خون : این تاثیر کرفس مربوط به محتوای بالای پتاسیم موجود در آن است . به علاوه ماده ای به نام فاتالید در کرفس موجود است که که هورمون های مربوط به فشار خون را تنظیم می کند .

    روی آرتریت روماتوئید : ثابت شده که کرفس می تواند روی مفاصل و غضروف ها اثرات بازسازی کننده داشته باشد .

    اثرات آرامبخش : کرفس دارای مقادیر بالائی از انواع ویتامین های گروه B است . این ویتامین ها تاثیر شایانی روی سلامت و عملکرد مناسب سیستم عصبی دارد. به علاوه فاتالید که در مورد فشار خون هم به آن اشاره کردیم روی سیستم عصبی موثر است و باعث کمک به آرامش اعصاب می شود .

    تاثیر روی کاهش چربی خون : از آنجا که کرفس دارای مقادیر بالائی فیبر محلول می باشد این نوع فیبر می تواند باعث کاهش سطح چربی های بد خون و در نتیجه به صورت بالقوه باعث کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود . فیبر نامحلول موجود در کرفس هم به رفع مشکل یبوست کمک بسیار زیادی می کند .

    تاثیر روی کاهش وزن : با توجه به کالری و میزان چربی و قند بسیار پائین کرفس و از طرفی فیبر بالای آن ، کرفس می تواند به عنوان یک انتخاب مناسب ، جایگاه ویژه ای را در رژیم غذائی افرادی داشته باشد که می خواهند وزن خود را کاهش دهند .
    کرفس دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که می تواند باعث افزایش جذب املاح کلسیم و آهن در بدن شده و نیز با خاصیت آنتی اکسیدانی خود باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال خطر ابتلا به عفونت شود .

    ولی به خاطر داشته باشیم که به علت قابلیت بالای اکسید شوندگی ویتامین C بهتر است به قصد بهره گیری از خواص این ویتامین ، کرفس را به صورت تازه و حتی الامکان خام میل نمائید .
    یک نکته جالب درباره کرفس : سعی کنید پس از میل کردن کرفس ، به صورت طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید ، چون در کرفس ماده ای به نام پسورالن وجود دارد که با نور خورشید در بدن واکنش داده و می تواند مشکل ساز شود .

    امیدوارم با خواندن این مطلب در مورد این سبزی مفید و شگفت انگیز برنامه مناسبی برای گنجاندن آن در رژیم غذائی تان ایجاد کنید تا از آثار مطلوب آن در مورد سلامتی تان بهره مند شوید .

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.